کد خبر: ۱۲۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> حمید گورابی، رئیس پژوهشکده رویان چندین سال است که بر روند اهدای جوایز و پیشرفت علمی سازمان نظارت دارد. با وی در رابطه با روند اهدای جوایز و اساس انتخاب برندگان صحبت کردیم.

برندگان جوایز مقالات رویان بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     کمیته داوری ما هر کدام معیار و سنجش مخصوص به خود را دارند. اما به صورت کلی چند عامل اصلی وجود دارد که بر اساس آن مقالات ارسالی امتیاز دریافت می‌کنند. برای مثال اینکه آنها در چه نشریه علمی به چاپ رسیده باشند، خود یک معیار است. چرا که هرچه امتیاز علمی نشریه بالا باشد، امتیاز مقالات داخل آن هم بالا می‌رود.

       در عین حال اینکه محتوای یک مقاله تا چه اندازه حاوی نوآوری است، معیار مهم‌تری است. ما بررسی می‌کنیم که برای مثال در 5 سال گذشته یا حتی بیشتر تا چه اندازه به موضوع این مقاله پرداخته شده یا نگاه محقق تا چه حد به موضوع متفاوت و جدید بوده است. جدید بودن نگاه یا موضوع تحقیق یکی از اصلی‌ترین عوامل سنجش ما برای کیفیت بالای یک مقاله است.

       در نهایت داوران که نیمی از آنها در داخل کشور و نیم دیگر از خارج کشور هستند، پس از مطالعه دقیق روی پژوهش‌ها، امتیازات خود را به هر مقاله می‌دهند و پس از آن کمیته دیگری وجود دارد که آنها هم روی نظرات داوران یک بررسی و بازبینی مجدد انجام می‌دهند و نامزدهای نهایی جشنواره برای دریافت جایزه اعلام می‌شود.

       تلاش ما این بوده است که این جوایز به صورت عادلانه توزیع شود و به همین خاطر از نظرات متفاوت و داوران متفاوت که هر کدام تجربه بالایی در زمینه تحقیق و پژوهش دارند استفاده کرده‌ایم.
 در رابطه با جایزه دکتر کاظمی آشتیانی چطور؟ سال پیش که پروفسور لنگر این جایزه را دریافت کرد، بیشترین علت ارجاعات زیاد دانشمندان به تحقیقات وی بود.
       در رابطه با جایزه دکتر آشتیانی قضیه متفاوت است. ما از ابتدا کاندیداهای خود را برای دریافت جایزه آماده کرده‌ایم و فقط کافی است میزان بار علمی آنها را با سخت‌گیری بسیار بیشتر بسنجیم. این جایزه توسط کسانی انتخاب می‌شود که خود در گذشته این جایزه و عنوان علمی را دریافت کرده‌اند و به همین خاطر سخت‌گیری و دقت در انتخاب آن بسیار زیاد است. سال گذشته که پروفسور لنگر این جایزه را دریافت کرد، نوآوری‌های عظیمی در بخش مهندسی بافت نرم داشت و نتایج تحقیقات وی به قدری نوآورانه بود که راه این شاخه از علم را روشن‌تر کرد. در اهدای جایزه دکتر کاظمی آشتیانی هم هدف ما همین است.

نگاه می‌کنیم ببینیم چه فردی در زمینه تولیدمثل و سلول‌های بنیادین کار ارزنده‌تر و چشمگیرتری انجام داده است. کاری به قدری بزرگ که به پیشرفت این علم کمک کرده و مسیر پیشرفت را در راه مناسبی انداخته‌اند. امسال انتخاب پروفسور کلورس به علت پژوهش‌های بسیار خوب وی در زمینه سلول‌های بنیادی ارگان‌های مختلف بدن خصوصاً روده بوده است. این موضوع در چند سال اخحیر توانسته است کمک زیادی به درمان بسیاری از بیماران کند و به همین علت برای دریافت جایزه گزینه بسیار مناسبی بود.

 امکان استفاده از دانش وی برای کشور ما وجود دارد؟
       بله، راه برای همکاری با وی و آزمایشگاه و موسسه تحقیقاتی‌اش بسیار باز است. ما با هم در تماس قرار خواهیم گرفت و برای ارسال دانشجو به مرکز وی گفت‌وگو خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: