کد خبر: ۱۲۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>طی چند سال اخیر محققان توانسته‌اند انواع و اقسام پانسمان‌های جدید با قابلیت‌های متفاوت را ابداع کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،اکنون نیز گروهی از محققان دانشگاه نورث‌وست، نوعی پانسمان هوشمند را ابداع کرده‌اند که قابلیت جذب سلول های بنیادی را دارد و هدف اصلی آن کمک به بهبود زخم‌های ناشی از دیابت است.

       این پانسمان جدید از نوعی پروتئین موسوم SDF-1 و نوعی پلاستیک موسوم پلی اتیلین گلیکول ساخته شده که در زمینه پزشکی کاربرد دارد.

       پروتئین SDF-1 سلول‌های بنیادی را به محل زخم جذب می‌کند تا ترمیم رگ‌های خونی سرعت بگیرد و درنتیجه گردش خون در محل زخم تسریع و فرآیند بهبود زخم با سرعت بیشتری انجام شود.

       این پانسمان نسبت به گرما واکنش نشان می‌دهد به این معنا که در ابتدا حالت مایع دارد و زمانی که روی زخم قرار می گیرد با دمای بدن بیمار، جامد می‌شود. به محض این که پانسمان روی زخم قرار می‌گیرد شروع به آزادسازی پروتئین می‌کند و فرآیند بهبود زخم آغاز می‌شود.

       پس از ترمیم محل زخم کافی است پانسمان کمی خنک شود تا مجددا به حالت مایع بازگردد و به سادگی از روی زخم برداشته شود. برخلاف پانسمان‌های متداول این قابلیت جالب هنگام جدا شدن از زخم احتمال آسیب به محل آن را از بین می‌برد.

       بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت متوجه جراحت پاهای خود نمی‌شوند و اقدامی جهت بهبود آن نمی‌کنند. از طرف دیگر میزان بالای گلوکز در خون موجب کندی جریان خون شده و ترمیم محل جراحت را با دشواری مواجه می‌کند.

       از ترکیب این دو حالت، وضعیت خطرناکی برای بیماران دیابتی ایجاد می‌شود که در آن یک زخم کوچک می‌تواند جان بیمار را تهدید کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریهJourna- of Controlled Release منتشر شده است.
منبع: dailymetro
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: