کد خبر: ۱۱۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا آنلاین>سلامت>جانشین مدیرعامل موسسه پیام فرهنگی هنری آزادگان گفت: اکنون یکی از چالش های جدی آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس موضوع خدمات درمانی است.
به گزارش شفا آنلاین،فریبرز خوب نژاد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسب گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی افزود: با توجه به اینکه در دوران اسارت میانگین سنی آزادگان 20 تا 22 سال بود، اکنون بسیاری از آنها بالای 50 سال سن دارند و نیازمند ارائه خدمات درمانی بیشتری هستند.
وی تصریح کرد: اگرچه آزادگان با مشکلات مادی نیز روبه رو هستند، اما مشکلات درمانی آنان بیشتر مشهود است و بسیاری از آزادگان شاهد مرگ و میرهایی هستند که شکل طبیعی ندارند.

** آزادگان نیازمند پایش سلامت هستند
وی ادامه داد: اگر پایش سلامت و جدی از آزادگان در مراکز کجهز درمانی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات آنان حل می شود.
خوب نژاد با بیان اینکه بسیاری از آزادگان مشکل گوارشی دارند، اظهار داشت: براساس تحقیقی که بین یک هزار آزاده متوفی در کشور صورت گرفت بیشترین علت مرگ آنها موضوع گوارشی و قلبی بوده است.

**مسائل آزادگان به فراموشی سپرده شده است
وی با اشاره به اینکه موضوع آزادگان از ادبیات مسئولان جدا شده است، گفت: اکنون مسائل آزادگان به فراموشی سپرده شده است.
جانشین مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری آزادگان گفت: متاسفانه برخی از مسئولان فقط سخن از شهدا، جانبازان و ایثارگران به میان می آورند و نامی از آزادگان برده نمی شود.
وی تصریح کرد: درد و رنج اسرای جنگ خیلی فراتر از چیزی بود که در جبهه ها شاهد آن بودیم به همین منظور باید مسئولان بیشتر به موضوع دغدغه ها و مشکلات آزادگان توجه کنند.
خوب نژاد ادامه داد: حتی از حدود دو تا سه میلیون رزمند دوران دفاع مقدس نیز نامی برده نمی شود و در واقع این قشر نیز مانند آزادگان به نوعی به فراموشی سپرده شده اند.
وی به تصویب قانون حمایت از آزادگان در سال 68 اشاره کرد و گفت: این قانون مربوط به مسائل حوزه اشتغال، مسکن، آموزش و درمان آزادگان بود که در بحث اشتغال آزادگان زودتر از سایر ایثارگران اما در شغل های نامناسب و مشاغل پایین به کار گرفته شدند.
جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان افزود: در بخش مسکن نیز آزادگان وضعیت مناسبی دارند، اما در بخش درمان همچنان نیازمند دریافت خدمات هستند.

** افتتاح خانه موزه سیدآزادگان در قزوین
وی در ادامه به برنامه های فرارسیدن سالروز بازگشت آزادگان به میهن نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش گرامیداشت ورود آزادگان به همت بنیاد شهید، برگزاری همایشی با حضور یک هزار نفر از آزادگان در تهران و برنامه های شاد هنری با حضور دو گروه از آزادگان به مدت دو شب در باغ موزه دفاع مقدس از جمله این برنامه ها است.
وی ادامه داد: همچنین در استان قزوین در خانه قدیمی و پدری سیدعلی اکبر ابوترابی، خانه موزه سید آزادگان افتتاح می شود و در این خانه، آثار خاندان ابوترابی به نمایش گذاشته می شود.
خوب نژاد برگزاری نشست هایی برای روایتگری آزادگان، مسابقه نقاشی با موضوع استقبال از آزادگان، برگزاری نمایشگاه سرور آزادگان و رونمایی از هشت جلد کتاب با نویسندگی آزادگان را از جمله برنامه های سالروز گرامیداشت آزادگان عنوان کرد.
وی روز 26 مرداد را روز تاریخی در کشور دانست و گفت: باید بیشتر به این روز پرداخته شود چرا که ما بیش از 40 هزار اسیر در دست عراق داشتیم و بنیاد شهید نیز در حد توانش برنامه هایی برای آزادگان دارد اما باید همه متولیان به موضوع آزادگان بپردازند.
26 مرداد در تقویم کشور ایران به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی نامگذاری شده است.
برچسب ها: آزادگان ، سلامت ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: