کد خبر: ۱۱۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 09
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با انتقاد از تعصب برخی افراد برای ایجاد مرزبندی‌های علمی در بین رشته‌ها گفت: متاسفانه در این زمینه تعصب‌های بی‌جایی در دو وزارتخانه علوم و بهداشت وجود دارد. بنابراین باید این مرزبندی‌ها از بین برود تا بتوان از پتانسیل‌های رشته‌های مختلف برای توسعه و پیشرفت عرصه آموزشی به‌خصوص پژوهشی استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست روسا و معاونین آموزشی مناطق 10 گانه آمایشی کشور که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد مسؤلیت وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف را بسیار حساس و مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه مسؤلان بخصوص مدیران استانی وزارت بهداشت از تامین بهداشت محیط، آب و غذا، پیشرفت و دانش، دسترسی به خدمات درمانی و آموزشی گرفته تا سایر خدمات بهداشتی بسیار با اهمیت است. در واقع حوزه پزشکی حوزه‌ای گسترده است و مردم به راحتی نمی‌توانند مشکلات این حوزه را تحمل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی در تمام مناطق کشور باید آسان شود چراکه مشکلات حوزه پزشکی به دلیل حساسیت بالا برای جامعه قابل تحمل نیست. مردم هر مشکل و سختی را بتوانند تحمل کنند در حوزه دسترسی به خدمات و آموزشی نمی‌توانند کمبودها را بپذیرند.

دکتر هاشمی آموزش را سنگ‌بنا فعالیت‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: جایگاه آموزش در حوزه بهداشت بسیار با اهمیت است چراکه می‌تواند آرامش یا سلب آرامش کند و این حوزه با تربیت نیروی انسانی، مجرب و کارآمد زمینه را برای رشد و توسعه در حوزه‌های دیگر یعنی پژوهش و درمان نیز فراهم می‌کند.

وزیر بهداشت توافق هسته‌ای را در حوزه آموزش بسیار نتیجه‌بخش توصیف کرد و گفت: یکی از دستاوردهایی که توافق هسته‌ای برای دانشگاه‌ها ایجاد کرد این بود که توانست ارتباطات بین‌المللی را افزایش و زمینه را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کند.

به گفته دکتر هاشمی، برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در وزارت بهداشت از مهمترین دستاوردهای توافق هسته‌ای به شمار می‌رود چراکه تا قبل از آن بسیاری افراد مجبور می‌شدند برای شرکت در این آزمون‌ها کشور را ترک کنند اما امروزه مناطق آمایشی و دانشگاه‌های ما می‌توانند از کشورهای منطقه دانشجویان را برای گذراندن این آزمون‌ها جذب کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشرفت و توسعه علمی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه بخواهیم ارتباط بین‌المللی خود را توسعه و گسترش دهیم و این تنها راه حفظ مرجعیت علمی ایران در منطقه به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم ایجاد فرصت‌های برابر برای آموزش جوانان و استعدادها در کشور خاطرنشان کرد: نباید حق آموزش از کسی گرفته شود. وزارت بهداشت باید با عبرت از تجربه گذشته در حوزه گسترش آموزش و رفع کاستی‌های این وزارتخانه زمینه را برای آموزش علاقه‌مندان در سطوح مختلف PH.D تخصصی و به طور کلی تحصیلات تکمیلی فراهم کنند.

دکتر هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه امکان آموزش برای همه در جامعه وجود ندارد، بسیاری از جوانان ما برای کسب تحصیل به کشورهای حتی ضعیف مهاجرت می‌کنند به طوری که در برخی از کشورها 90 درصد از دانشجویان کلاس‌ها را ایرانیان تشکیل می‌دهند و اساتید آنها از مهارت لازم برای آموزش برخوردار نیستند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه باید مرزبندی‌های علمی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت برداشته شود، گفت: اگر بخواهیم در حوزه فناوری، پژوهش و آموزش به پیشرفت برسیم باید مرزبندی‌های علمی در آموزش عالی برداشته شود. در واقع این جدایی در نظام‌های آموزشی تنها به منظور یادگیری و مهارت ایجاد شد و نباید با تعصب‌های بی‌مورد مرزبندی‌های مشخصی بین علوم ایجاد شود.

وی تاکید کرد: به نظر من باید مراکز تحقیقاتی مشترک بین دو وزارتخانه ایجاد شود تا دانشجویان رشته‌های مختلف بتوانند با تعامل با یکدیگر به پیشرفت‌های لازم دست یابند و حتی در این زمینه ما مجوز تاسیس دانشگاه جامع را باید پیگیری کنیم.

وزیر بهداشت در پایان به وضعیت بودجه و اعتبارات در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در شش ماه اول سال شرایط خوبی از نظر بودجه در اختیار خزانه و سازمان مدیریت وجود نداشت اما در شش ماه دوم سال به دلیل افزایش پول و بازگشت پول‌های بلوکه شده در کشور وضعیت بهتر خواهد شد و همچنین در وزارت بهداشت نیز بودجه وزارت بهداشت نیز با تلاشی که مجلس برای پرداخت بدهی بیمه‌ها به ویژه بیمه سلامت می‌کند طلب 6 هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه بازخواهد گشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: