کد خبر: ۱۱۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 23
شفا آنلاین>سلامت>مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل: حاملگی نابجا یکی از مهمترین اورژانسهای مامایی به شمار می‌رود که 1-2 درصد حاملگی ها در سه ماهه اول را به خود اختصاص می دهد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر شهلا یزدانی متخصص زنان و زایمان ومدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : خانم ها نمی توانند از بارداری نابجا جلوگیری کنید، اما می توانند با تشخیص و درمان زودهنگام خطرات آن را به حداقل برسانند.
متخصص زنان و زایمان این مرکز اظهار داشت : حاملگي اكتوپيك ( نابجا) يكي از مهمترين اورژانسهاي مامايي به شمار مي‌رود که 1-2 درصد حاملگی ها در سه ماهه اول را به خود اختصاص می دهد. در حاملگی نابجا تخم بارور شده در محلی به غیر از حفره رحم که معمولا لوله رحم می باشد، جایگزین می شود، که با رشد جنین می تواند باعث پارگی لوله رحم و خونریزی داخلی در داخل شکم گردد، لذا تشخيص زودرس حاملگي نابجا هم موجب نجات جان مادر و حفظ باروري وي مي‌گردد.
این متخصص اظهار کرد : خانم های سنین بچه آوری در صورت درد شکم باید به حاملگی نابجا مشکوک شوند . درد شکم ممکن است به آرامی شروع شده و همراه با خونریزی واژن باشد. انجام تست حاملگی حساس(اندازه گیریBeta HCG خون) برای تایید تشخیص ضروری است.
وی بیان داشت : از سایر علایم حاملگی نابجا می توان به تهوع و استفراغ، قطع عادت ماهیانه اشاره نمود که در صورت عدم تشخیص به موقع و پارگي لوله علائم بدتر شده و ممكن است درد شديد، تيز و ناگهاني در ناحية تحتاني شكم - سنكوپ و درد ارجاعي به ناحيه شانه نیز به آن اضافه گردد.
دکتر یزدانی گفت : خانم ها در صورت شک به حاملگی نابجا بخصوص با توجه به حاملگی نابجای قبلی ، عفونت لوله های رحمی و یا سابقه جراحی در حفره شکم مثل سزارین، آپاندسیت و غیره دارید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
وی یادآور شد : درمان بارداری نابجا، جراحی و یا دارو درمانی است. در اغلب موارد برداشتن لولة رحم درگیر شده ممکن است لازم باشد. در موارد غیر اورژانسی، لاپاراتومی کوچک( باز کردن شکم) یا لاپاراسکوپی(در این تکنیک بدون باز کردن شکم و تنها با چند سوراخ کوچک جراحی انجام می‌شود) و در صورت تشخیص زودرس حاملگی نابجا و عدم پارگی لوله ای دارو درمانی انجام می شود.
دکتر یزدانی اشاره کرد : در همه مواردی که خانمی قبلا حاملگی نابجا داشته است به محض شک احتمال وقوع بارداری مجدد باید با پزشک خود مشورت کند تا وضعیت او مورد پیگیری قرار گیرد. همینطور اگر چنین زنی متوجه شد که دوره قاعدگی او به تاخیر افتاده است، یا خونریزی قاعدگی او با حالت عادی متفاوت است و یا در ناحیه شکم درد غیر طبیعی وجود دارد، باید به پزشک مراجعه نموده و به پزشک خود یادآوری کند که قبلا حاملگی نابجا داشته است.
مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد : توصیه می‌شود که بعد از بارداری خارج رحمی حداقل تا 3 ماه بارداری بعدی به تعویق بیفتد تا وضعیت جسمی برای بارداری طبیعی کاملا بهبودی پیدا کند.
وی در پایان گفت : آمارها نشان می دهد که 85 درصد خانم ها با سابقه حاملگی نابجا می توانند در آینده حاملگی طبیعی داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: