کد خبر: ۱۱۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 22
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به ابتلای نیم درصد جمعیت کشور به هپاتیتC گفت: استانداردسازی روش های درمان هپاتیتC درکشور را در دستور کار خود داریم.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر موید علویان روز جمعه در حاشیه سمینار یک روزه ' تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C ' در کشور درجمع خبرنگاران افزود: طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است این بیماری ظرف 15 سال آینده ریشه کن شود که البته نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا، مداخله پزشکان و راه اندازی مراکز تخصصی است.
وی بیان کرد: در حال حاضر دانش فنی و داروی مورد نیاز با قیمت یک دهم نوع خارجی آن در داخل کشور در دسترس است و بیمه ها نیز پوشش لازم را تا کنون داشته اند.
علویان گفت: در گذشته بیمه ها، هزینه شش آزمایش هپاتیت C را که گران بود پوشش می دادند اما امروزه این آزمایش ها به سه آزمایش کاهش یافته است ، درمان دارویی این بیماری نیز که در یک دوره یک ساله انجام می شد اکنون با اثربخشی بهتر به سه ماه کاهش یافته است، بنابراین بیمه ها می توانند حمایت بیشتری برای درمان و ریشه کنی این بیماری داشته باشند.
وی افزود: بیمه تامین اجتماعی تا 70 درصد هزینه های مربوط به درمان این بیماری را به بیمه شدگان خود می دهد اما سایر بیمه ها با تاخیراین کار را انجام می دهند.
وی گفت: درحال حاضر 4 هزار و 500 نفر تحت درمان هپاتیت C قرار گرفته اند و امسال نیز بیش از 7 هزار نفر تحت درمان قرار خواهند گرفت و طبق برنامه ریزی انجام شده درمان 10 هزار نفر برای سال 96 و نیز درمان 20 هزار نفر در سال آینده برنامه ریزی شده است که برای تحقق این امرپزشکان باید مداخله کنند، همچنین مراکز تخصصی در این زمینه راه اندازی شود و مردم با عوامل خطر آشنا شوند.
علویان اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر را از جمله عوامل ابتلا به این بیماری برشمرد و گفت: باید در این زمینه پیشگیری های لازم انجام شود و افراد باید آزمایش دهند تا بتوان در این زمینه کاری انجام داد، هپاتیت C قابل ریشه کنی است و در 98 درصد موارد قابل درمان است و باید برای آن فرهنگ سازی لازم انجام شود.
وی گفت: بیشتر مبتلایان به هپاتیت C افراد جوان و مردان هستند و بیشترین عامل ابتلا سرنگ مشترک و استفاده از لوازم مشترک برای تزریق مواد مخدر است.
وی بیان کرد: هپاتیت B روی سلامت جامعه اثر می گذارد، در جامعه ایرانی این بیماری نسبت به جوامع اطراف شیوع کمتری دارد.
برچسب ها: هپاتیت ، اعتیاد ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: