کد خبر: ۱۱۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>روانشناسی>یک روانشناس بالینی گفت :بهترین سبک، سبک جرأتمندی است که شامل احقاق حقوق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعات مختلف، درخواست کردن از دیگران و رد درخواست آن‌هاست .
به گزارش شفا آنلاین،کمیل زاهدی تجریشی، روانشناس بالینی با بيان اينكه ما معمولاً سه سبک اصلی پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه در برقراری ارتباط با دیگران داریم، گفت: افراد دارای سبک پرخاشگرانه معمولاً به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را مورد آزار و اذیت قرارمی‌دهند.

زاهدی تجریشی،درباره سبک منفعلانه بیان کرد:از سوی مقابل، افراد دارای سبک منفعلانه معمولاً هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته‌های خود نمی‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا همیشه از حقوق خود برای راضی نگه داشتن دیگران بگذرند.

وي ادامه داد: افراد پرخاشگر دوستان خود را به مرور از دست می‌دهند و دیگران آن‌ها را افرادی عصبانی و خودخواه توصیف می‌کنند.

زاهدی تجریشی اظهار داشت:افراد منفعل نیز مجبورند تمامی خواسته‌های دیگران را اجابت کنند که این موضوع آنها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد و همچنین دائماً احساس حقارت می‌کنند. 

اين روانشناس در ادامه به بهترین سبک ارتباطی اشاره كرد و افزود: بهترین سبک، سبک جرأتمندی است که در آن فرد نه پرخاشگرانه رفتار می‌کند و نه منفعل. جرأتمندی شامل احقاق حقوق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعات مختلف، درخواست کردن از دیگران و رد درخواست آن‌هاست مشروط برآنکه چهار اصل مهم مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد:این چهار اصل مهم ؛رعایت احترام و صداقت، آگاهی به حقوق دیگران ، مسئولیت برای حفظ آن و آگاهی به حقوق خود و تلاش برای رسیدن به آن می باشد.

زاهدی تجریشی اظهار داشت: احتمالاً با خواندن این مطالب از خود پرسیده‌اید که آیا من جرأتمند هستم؟ برای اینکه بتوانید پاسخ این سوال را بدهید بهتر است این سوالات را از خود بپرسید. وی ادامه داد:آیا شما احساسات و توجیحات خود را به روشنی به دیگران بیان می‌كنید؟ آیا شما در صورت نیاز، از دیگران درخواست كمك می‌كنید؟ آیا وقتی نمی‌خواهید كاری انجام دهید، می توانید «نه» بگویید؟

این روان شناس در پاسخ به اين سوال كه چگونه می‌توانم جرأتمندی خود را افزایش دهم؟، گفت: می‌توان چند مرحله را برای رفتار جرأتمندانه ذکر کرد؛

 1.زمان و مكان مناسبي را انتخاب كنيد (مثلاً زمانی که فرد مقابل بسیار عصبانی است، زمان مناسبی نیست)

2.سعي كنيد احساس فرد مقابل را منعكس كرده و با او تاحدي همدلي كنيد.

3.رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به طور واضح بيان كنيد.

4.از پيام «من» استفاده كنید(مثلا،ً به نظر من این خواسته تو غیرمنطقی است).

این روانشناس درپایان بیان کرد:از سرزنش فرد مقابل يا برچسب زدن به او خودداري كنيد (مثلاً به فرد مقابل نگویید تو همیشه بدقول یا بی‌عرضه هستی) و در مواردي كه اعتراض كرده يا مي‌خواهيد «نه» بگوييد، ميتوانيد پيامد ادامه دادن به رفتار قبلي را بيان كنيد (مثلاً با ادامه دادن به این رفتارت دوستی‌مان از بین خواهد رفت)نیز از مراحل دیگر جراتمندی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: