کد خبر: ۱۱۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۵ - 2016June 25
شفا آنلاین>سلامت>وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید بررسی کند که تا چه میزان اقدامات و عملکرد خود را در راستای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی و به اجرا درآورده و خود را متعهد به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی می‌داند؟

به گزارش شفا آنلاین، احمد محمدی - رادیولوژیست در یادداشتی با عنوان «ضرورت توجه رویکرد وزارت بهداشت به اقتصاد مقاومتی و ترمیم و جبران فاصله تا اقدام و عمل» آورده است: طرح تحول سلامت در طی مدتی که اجرا شده نقایص و موضوعات قابل تاملی دارد که از برجسته ترین آنها نحوه مدیریت منابع مالی آن است.

متاسفانه در برخی موارد نحوه مدیریت منابع مالی در طرح تحول سلامت تضاد اساسی با اقتصاد مقاومتی دارد به گونه ای که این نوع مدیریت منابع مالی تزریق شده به طرح تحول نه تنها باعث کاهش کاستی‌ها و رفع نیازها نشده بلکه در برخی بخش‌ها علاوه بر هدر رفت منابع، موجب ایجاد هزینه‌های بعدی زیادی به سیستم سلامت کشور شده است و در بررسی‌های به عمل آمده می‌توان به طور مثال به نقش مافیای تجهیزات پزشکی در ناتوانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بهره برداری مناسب از منابع مالی مربوطه را مشاهده کرد.

آیا مافیای قدرتمند تجهیزات پزشکی در تصمیم سازی‌های مربوطه تاثیر گذار بوده است؟ و آیا در این خصوص وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی به اندازه کافی حساسیت به خرج می‌دهد تا در مصرف منابع مالی در دام افرادی که منافع تجهیزات پزشکی را به دست می‌آورد نیفتد؟

در تمام کشورها برنامه‌های مدونی در رابطه با تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی، با توجه به توزیع جمعیتی و... وجود دارد و علی الخصوص هزینه‌های بالای خرید و نگهداری تجهیزات پزشکی سبب می‌شود که در این موارد دقت وحساسیت ویژه ای از سوی مسؤلان و دست اندکاران وجود داشته باشد.

در ایرام نیز برنامه ای در قالب سطح بندی وجود دارد ولی اغلب این قوانین به طور کامل اجرا نمی‌شود و یا به شکل سلیقه ای اجرا می‌شود، به خصوص در طرح تحول سلامت که با صرف هزینه‌های گزاف تجهیزاتی خریداری و توزیع شدند که این صرف هزینه‌ها به جای تبعیت از الگوهای صحیح قانونی و علمی بیشتر در راستای رفتار پوپولیستی دست اندرکاران در سال‌های اخیر قابل توجیه است.

به طور مثال آیا در خرید و نصب دستگاه‌های سی تی اسکن یا ام آر آی در شهرهای کم جمعیت و مجاور هم مطالعات و ملاحظات علمی و قانونی انجام گرفته است؟ آیا به اندازه لازم از طرف وزارتخانه مطالعات و حساسیت‌های کافی برای جلوگیری از درخواست‌های غیر لازم و القایی انجام شده است؟ و نهایتاً باید این سؤال مهم را مد نظر قرار داد که آیا ایجاد هزینه‌های غیر لازم و افزایش هزینه سرباری در تضاد با اقتصاد مقاومتی نیست؟

البته از یاد نبریم که مافیای قدرتمند تجهیزات پزشکی همواره در طول دوره‌های مختلف می‌تواند نقش تعیین کننده ای در برنامه‌ها و بخشنامه‌های صادر شده دستگاه‌های اجرایی داشته باشد و لازم است وزارت بهداشت با حساسیت کافی مانع از آن شود که برنامه‌ها، بخشنامه ها و پروژه‌ها توسط مافیای تجهیزات پزشکی مدیریت شود.

در همین راستا حتی برخی از کارشناسان معتقدند که نفوذ منافع مافیای تجهیزات در تصمیمات وزارت بهداشت نه تنها در جهت ارتقا سلامت مردم نیست بلکه بر خلاف اصول علمی و مصوبات خود وزارتخانه است، در واقع می‌توان گفت وزارت بهداشت باید دقت کافی داشته باشد تا منافع مردم و بیت المال بازیچه مافیای تجهیزات پزشکی نشود و هزینه‌های غیر ضرور و ناخواسته را که ارقام بسیار زیادی را هم شامل می‌شود تحمیل نشود که این مهم در تضاد با اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل تلقی می‌شود.

چگونگی خرید تجهیزات پر هزینه مثل سی تی اسکن و ام ار ای،کیفیت تجهیزات خریداری شده، خدمات بعدی و ... حاوی ابهامات زیادی است که نیازمند شفاف سازی بیشتر دارد.

اخیراً هم تلاش افرادی که به صورت غیرمنطقی و غیر تخصصی در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند در ایجاد بازار مصرف دستگاه‌های سونوگرافی بیشتر شده است و تصمیم‌سازان و تصمیم گیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است در تدوین آیین نامه‌ها به جای حرکت در ریلی که خواسته این گروه خاص است برای آنها تدارک و مدیریت دقیق را پیش بینی کنند و بر ریل قانون و علم حرکت کنند و همواره منافع مردم و خدمت گیرندگان را با دقت خاص مراقبت کنند.

با مجموع موارد ذکر شده بار دیگر باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید بررسی کند که تا چه میزان اقدامات و عملکرد خود را در راستای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی و به اجرا درآورده و خود را متعهد به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی می‌داند؟

این نکته و برخی دیگر اقدامات می‌طلبد که دست اندرکاران و مسئولان وزارتخانه از یک سو و کارشناسان و متخصصان نسبت به بازبینی اقدامات و فعالیت‌ها بررسی‌های دقیق و منطقی داشته باشند و فاصله ایجاد شده را با دورنمای ترسیم شده با اقتصاد مقاومتی ترمیم و اصلاح کنند و منابع عظیم کشور را صرف موضوعات غیر ضرور و غیر منطقی مصروف نکنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار