کد خبر: ۱۱۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 11
شفا آنلاین>بیمه و بانک>کارمزدهای بانکی، موضوعی است که هر از چندگاهی به چالش بین مشتریان و بانک ها تبدیل می شود.
به گزارش شفا آنلاین،از پیامک های پولی بانک در دو سال گذشته گرفته تا کارمزد تعویض 34 میلیون کارت بانکی بانک تجارت، که البته به لطف رسانه ای شدن صورت مسأله پاک شد. همه و همه مردم را به این سؤال واداشته که بانک مرکزی چه نظارتی بر کارمزدبگیری بانک ها آن هم به استناد دستورالعمل های صادره از سوی این بانک دارد؟!
در تازه ترین نمونه، بانک تجارت از مشتریان اش خواسته تا برای تعویض کارت های قدیمی اقدام کنند؛ اقدامی که در ابتدا قرار بود با دریافت کارمزد همراه باشد ولی نشد !! کارمزدی که مستند به دستورالعمل بانک مرکزی بوده اما گویا قرار نیست این دستورالعمل رسانه ای شود!

هرچند نظریه بانکی اداره کردن بانک ها با درآمد ناشی از ارائه خدمات به مشتریان کاملا قابل دفاع است، غیرشفاف عمل کردن بانک ها و بانک مرکزی در ارائه مستندات قانونی و انتشار دستورالعمل ها و بخشنامه ها، باعث تردید افکار عمومی شده و مردم می پرسند، چرا بانک هایی که پول مشتریان در دستشان است و سود زیادی نصیبشان می شود برای هر خدمتی که می خواهند ارائه دهند، دستورالعمل بانک مرکزی را مبنا قرار می دهند و رقمی از مشتریان خود حتی بدون رضایتشان دریافت می کنند؟

چند وقتی است که تعدادی از بانک ها برای ارسال پیامک برداشت یا واریز حساب مشتری تقاضای پول از مشتریان می کنند.

سکوت بانک مرکزی نشانه چیست؟

حالا دوباره بانک تجارت در اطلاعیه ای از ضرورت تغییر کارت های بانکی مشتریاناش خبر داده که قرار بود، به ازای هر کارت بانکی، 2300 تومان بابت هزینه صدور کارت دریافت کند. روابط عمومی این بانک می گوید، این کار به استناد دستورالعمل بانک مرکزی صورت می گیرد. روابط عمومی بانک مرکزی هم البته نه این موضوع را تأیید و نه تکذیب می کند. سکوت بانک مرکزی می تواند نشانه رضایت باشد و اگر این گونه باشد، باید در انتظار اقدام بقیه بانک ها هم برای دریافت کارمزد جهت تعویض کارت بانکی مشتریان بود و البته با چاشنی دریافت پولی به عنوان هزینه صدور کارت جدید!

البته شاید بانک مرکزی دیگر نخواهد سنگ بانکها را به سینه بزند و با سیاست نه تأیید و نه تکذیب اجازه دهد، بانکها با مشتریان خود کنار بیایند؛ سیاستی که البته با نظریه اداره کردن بانکها با درآمدهای ناشی از عملیات و ارائه خدمات بانکی مورد تأکید ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی چندان هم جور درنمی آید و این امکان هست که برخی بانکها اقدام به تعویض کارت بانکی مشتریان خود و ارائه خدمات بدون دریافت کارمزد کرده و این کار خود را لطف در حق مردم و در راستای خدمت رسانی و مشتری مداری قلمداد کنند.

این لطف است یا خطا؟

چند سالی است که کارمزدگریزی یا گرفتن کارمزد صفر از مشتریان در شبکه بانکی به یک «آپشن» در راستای رضایت مشتریان تبدیل شده، اما این لطف بانک ها هرچند در نظر بسیاری جزو حقوق مشتریان است و وظیفه بانک هاست، پرسش اصلی از بانک مرکزی و بانک ها این است که هزینه این لطف و بخشش در گرفتن کارمزد صفر از کجاها تأمین می شود؟ قطعا بانک ها از حساب مدیران و کارمندانشان هزینه ارائه خدمات رایگان و نگرفتن کارمزد را نمی پردازند و اینجاست که بر خلاف تصور عامه مردم، باید گفت: سر همه کلاه می رود. بانکی که کارمزد را می بخشد و هزینه ارائه خدماتش را صفر می کند، الزاما بانک خوب در دنیا محسوب نمی شود، زیرا هزینه این حاتم بخشی خطا را یا وام گیرندگان باید بدهند و از قضا یکی از دلایل وام گران بانکی همین است، یا اینکه از سود قطعی میلیون ها سپرده گذار بانکی کم می شود و یا اگر دیگر راهی دیگری نبود، از سود سهامداران بانک ها.

بانک مرکزی شفاف باشد و ناظر

این حق مشتریان بانک هاست که کسر کارمزد از حسابشان یا تعویض کارت های بانکی با اطلاع آنها باشد. این اطلاع مشتریان نباید محدود به ارسال پیامک یا یک اطلاعیه خبری باشد، بلکه حق مشتریان بانک هاست که از متن دستورالعمل های بانکی اطلاع داشته باشند. حالا که بانک ها می گویند دستورالعمل داخلی است، این انتظار از بانک مرکزی می رود که شفاف باشد و ناظر بی طرف و با انتشار آنلاین همه دستورالعمل ها صادقانه اعلام کند که اقدام بانک ها قانونی است یا ...!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: