کد خبر: ۱۱۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 07
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا نت‌اسپات(Netspot)، اولین کیت برای آماده‌سازی تزریق گالیوم 68 دوتاتات-یک داروی رادیواکتیو تشخیصی- را برای تصویربرداری پت(PET) مورد تایید قرار داده است.
 به گزارش شفا آنلاین،  این پروب رادیواکتیو کمک خواهد کرد که محل تومورها در بزرگسالان و کودکان مبتلا به تومورهای نادر نورواندوکرین (NETs)دارای گیرنده سوماتوستاتین مشخص شود. تومورهای نورواندوکرین، شامل تومورهای خوش خیم یا بدخیمی می‌شوند که در سلول‌های تولیدکننده هورمون در دستگاه نورواندوکرین بدن ایجاد می‌شوند. این سلول‌ها ممکن است در سراسر بدن و در اعضایی نظیر معده، روده‌ها، پانکراس، ریه‌ها و سایر اعضا یافت شوند.

این تومورها برای سوماتوستاتین(هورمون تنظیم‌کننده دستگاه اندوکرین)، گیرنده دارند. گالیوم 68 دوتاتات، با اتصال به چنین گیرنده‌هایی عمل می‌کند. لیبرو مارزلا، سرپرست بخش محصولات تصویربرداری در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری برای ردیابی تومورهای نادر نورواندوکرین در مراحل ابتدایی بیماری بسیار اهمیت دارد. نت‌اسپات، ابزار تشخیصی دیگری را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد که بتوانند دقیق‌تر موقعیت و میزان گسترش تومور را دریابند. دستیابی به این اطلاعات، برای برنامه‌ریزی مناسب دوره‌های درمانی ضروری است.»


       میزان برداشت گالیوم 68 دوتاتات، نشان دهنده میزان تراکم گیرنده‌های سوماتوستاتین در تومورهای نورواندوکرین است. این برداشت، ممکن است در انواع دیگر تومورها یا سایر بیماری‌ها نیز مشاهده شود؛ بنابراین باید در کنار این روش از هیستوپاتولوژی یا روش دیگری برای تایید تشخیص کمک گرفت. ایمنی و اثربخشی نت‌اسپات، در 3 مطالعه بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده از هر 3 مطالعه، فایده تصویربرداری با کمک گالیوم 68 دوتاتات را در یافتن محل تومورهای نورواندوکرین تایید کرده‌اند. عارضه جانبی جدی به دنبال مصرف این داروهای حاجب در بیماران مشاهده نشد.سپید


FDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: