کد خبر: ۱۱۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 03
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن علوم آزمایشگاهی درخصوص تعرفه خدمات پزشکی اعلام شده از طرف سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ، گفت : این افزایش ناچیز در بخش آزمایشگاهی هیچ توجیهی ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،علی صادقی تبار دبیر انجمن علوم آزمایشگاهی  با توجه به افزایش 10 درصدی خدمات پزشکی اذعان داشت : این افزایش در بخش آزمایشگاهی اصلا توجیهی ندارد زیرا منطق این است وقتی کار کارشناسی انجام شده ،مبنای قیمت گذاری کار کارشناسی باشد.

وی با اشاره به این که این امر باعث کاهش کیفیت ارائه خدمات در بخش آزمایشگاه‌های تشخیص طبی می شود؛ افزود : سوبسید در بخش بهداشت و درمان حدود 4 سال پیش برداشته شد که ناشی از حمایت دولت با اختصاص ارز پایین تر از نرخ آزاد به بخش تجهیزات و کیت آزمایشگاهی بود که این حمایت ناگهان برداشته شد و هیچ گونه افزایش تعرفه ای برای خدمات آزمایشگاهی رخ نداد.

 وی ادامه داد : با برداشته شدن این حمایت قیمت کیت ها و تجهیزات آزمایشگاهی به سه  برابر افزایش پیدا کرد و با وجود تورم و افزایش قیمت تجهیزات ظرف مدت چهار سال اخیر بویژه بعد از یکسان سازی قیمت ارز ،به شدت به آزمایشگاه‌ها فشار وارد شد بطوری که در معرض ورشکستگی قرار دارند.

به گفته صادقی تبار تنها راه حل این معضل این است که مانند سایر بخش ها که دولت حمایت و سوبسید خود را برداشت دراین قسمت هم بازنگری در قیمت ارائه خدمات انجام می شد که متاسفانه این امر رخ نداد.

دبیر انجمن علوم آزمایشگاهی با بیان این که قرار بودمیزان k  در بخش پاراکلینیک 20 هزارتومان باشد تصریح کرد :این مقدار درکمال تعجب به 17 هزارتومان تقلیل یافت در حالی که انتظار داشتیم به سمت 23 هزارتومان افزایش پیدا کند .

وی اذعان داشت : در بخش دولتی kخدمات آزمایشگاهی هشت هزار و 800 تومان است و با این مبلغ ارائه خدمات تخصصی به بیماران امکان پذیر نیست  بخصوص که  بارمراجعات به بخش دولتی هم زیاد است.

وی بیان داشت : اکنون مراکز درمانی کشور همه مقروض بوده و از بیمه ها مطالبات زیادی دارند که به نظر می رسد با این وضعیت ادامه طرح  بویژه در بخش آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی ممکن نباشد .

دبیر انجمن علوم آزمایشگاهی  ضمن اشاره به این که برای نخستین بار در سال 94 توانستیم در کشور خدمات آزمایشگاهی را بر اساس شناسنامه هر تست ارزش گذاری وقیمت را استخراج کنیم یاد آور شد : این کار کارشناسی که بالغ بر سه هزار و 300ساعت زمان بر بود، با تیم کارشناسان مجرب بویژه همکاران اقتصاد درمان بصورت کتابچه ای در اختیار وزیر بهداشت قرار  گرفت و اکنون جای سوال است که در ساده ترین خدمات به راحتی افزایش قیمت صورت می گیرد اما در جامعه پزشکی افزایش قیمت مقبول نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: