کد خبر: ۱۱۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، برگشت دارو از بازار دارویی را یک کار معمول دانست و گفت: ریکال دارو در دنیا و ایران، یک کار روتین است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر رسول دیناروند گفت: در حدود ۸ هزار قلم انواع دارو در بازار کشور داریم و تقریبا به صورت ماهانه ۵ دارو فراخوان می شوند.

وی افزود: فرخوان یا «ریکال» فرآیندی است که به علت مشکل کیفیت دارو، که یا توسط بازرسین وزارت بهداشت و یا خود شرکت تولید کننده یا وارد کننده شناسایی می شود و منجر به صدور فرمان جمع آوری دارو از بازار می شود.

دیناروند ادامه داد: در فرآیند «ریکال» شماره سری ساخت خاصی فراخوان می شود و تقریبا به صورت میانگین هر هفته یک دارو فراخوان می شود و علت اینکه این خبر در یکی دو سال اخیر برای مردم حساس شده است وجود شبکه های اجتماعی در کشور است. این فراخوان ها و ریکال ها وارد شبکه های اجتماعی می شوند و مردم برای گروه های تماس ارسال می کنند. اگر در حد اطلاع رسانی باشد و پرهیز از مصرف آن دارو این پدیده می تواند مطلوب باشد. ولی نباید باعث نگران مردم شود. معمولا این داروها به صورت کامل از بازار جمع آوری می شوند و اگر ضرورتی برای اطلاع رسانی نباشد، یعنی خطری متوجه مردم نیست. دارویی که در روزهای اخیر فراخوان شده نیز جای نگرانی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: فرآخوان یا ریکال یک کار روتین است و نشان دهنده این است که دستگاه نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام داده و اگر فرآورده ای در بازار مشکل داشته باشد، جمع آوری می شود.

دیناروند گفت: ریکال دارو در دنیا و همه کشورها وجود دارد و در کشور ما نیز این یک کار روتین است و در مورد داروهای تزریقی بیشتر به خاطر آلودگی میکروبی یا ذره ای است. در شرایطی که خطر خیلی بحرانی باشد از طریق صدا و سیما و رسانه ها اعلام می کنیم اما در مورد این فراخوان ها اصلا خطر در حدی که بخواهیم بحران سازی و یا نگرانی در مردم ایجاد کنیم، نیست.

برچسب ها: وزارت ، بهداشت ، بازار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: