کد خبر: ۱۱۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 31
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> همگام با سایر کشورهای پیشرفته جهان، متخصصان و جراحان ارتوپدی ایرانی اقدام به اصلاح ناهنجاری‌های اندام تحتانی بدن با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتر و چاپ سه بعدی کردند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  سهیل مهدی‌پور، دبیر انجمن جراحان زانو ایران در مورد، تشخیص سه‌بعدی، جدیدترین روش تشخیص در بیماری‌های ارتوپدی می‌گوید: «یکی از مسائلی که در درمان بیماران ارتوپدی اهمیت زیادی دارد، تفاوت نفر به نفر بیماران است. گاهی در برخورد با بیماران با شرایط خاصی مواجه می‌شویم که منحصر به آن بیمار است. در اینگونه موارد به دلیل اینکه تجهیزات ارتوپدی به صورت انبوه و به شکل واحد ساخته شده است، پزشک و بیمار را با محدودیت مواجه می‌کند، مثلا در اصلاح انحرافات اندام تحتانی یا هر مشکل خاص در هر بیمار.»

       وی ادامه می‌دهد: «با پیشرفت تکنولوژی چاپ سه‌بعدی اندام‌ها در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است. یکی از کاربردهای آن مواقعی است که در مواجهه با یک بیمار خاص می‌توان مدل بیمار را با تکنولوژی چاپ سه‌بعدی مناسب با خودش طرح کرد. یعنی مدلی از استخوان بیمار و اصلاح آن متناسب با نمونه‌برداری از شکل استخوان‌های خودش. وقتی مدل استخوان درآمد، قبل‌از جراحی امکان بررسی تمام ابعاد آن و رفع اشکال فراهم است.»

       مهدی‌پور خاطرنشان می‌کند: «این طرح جدید از سوی محققان ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان نزدیک به یک سال و نیم است که اجرا شده است. در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی‌تی اسکن اندام تحتانی بیمار توسط نرم‌افزارهای اختصاصی و توسط مهندسی نرم افزار به مدل‌های سه‌بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می‌شود و محورهای اندام تحتانی در سه بعد اندازه‌گیری می‌شود. پس‌از آن تغییر شکل اندام (دفورمیتی) در فضای مجازی و به صورت کاملا دقیق (درحد میلی‌متر در درجه) طبق نظر جراح صورت می‌گیرد. بیشترین کاربرد این روش در اصلاح دفورمیتی‌ها است.»

       وی ادامه می‌دهد: «پس‌از اطمینان از میزان اصلاح موردنظر، گایدهایی (وسایل راهنما) مخصوص، توسط مهندسی بیومکانیک برای بیمار طراحی می‌شود، که در آن برش‌های لازم طوری اعمال می‌شود که دفورمیتی در سه بعد اصلاح‌پذیر خواهد بود و پس‌از تایید جراح، این گاید که مختص بیمار است، توسط دستگاه چاپ سه بعدی تولید شده و در اختیار جراح برای انجام عمل جراحی قرار می‌گیرد.»

       دبیر انجمن جراحان زانو می‌گوید: «این روش در دنیا در مراکز محدودی به کار گرفته شده است و در کشور ما با همکاری گروهی متشکل از مهندسان بیومکانیک، نرم‌افزار، متخصصان ارتوپدی و رادیولوژیست‌ها در اصلاح دقیق انحراف محوری اندام تحتانی صورت گرفته است. در این روش گروهی از مهندسان بیومکانیک و رادیولوژیست‌ها به کمک جراحان ارتوپدی در فضای مجازی آمده و اعمال جراحی و اصلاح استخوان‌های صدمه‌دیده با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتر صورت می‌گیرد.»

       مهدی‌پور می‌گوید: « هزینه این جراحی‌ها متغیر است. مثلا در کشوری مثل آمریکا اینگونه اعمال جراحی، حدود 2500 دلار هزینه دربردارد. اما شاید در ایران این هزینه یک‌سوم این مقدار باشد.»

       به عقیده وی: «جراحی و اصلاح دفورمیتی‌های استخوانی با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی، دقت عمل را بالا برده و نتیجه عمل را در دستان جراحان مختلف یکسان می‌کند. یعنی برای جراحان مختلف، نتایج یکسانی حاصل می‌شود. درصد خطا با این شیوه جراحی، کمتر از یک درصد است.»

       وی می‌گوید: «بررسی‌هایی که روی بیمار انجام می‌شود، پروسه درمان را طولانی می‌کند، یا اینکه به دلیل نیاز به دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن خاص و هزینه بیشتری که دارد، بسیاری از جراحان تمایل چندانی برای انجام آن ندارند، اما آنچه که پیش‌رو است، آینده روشنی است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: