کد خبر: ۱۱۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 28
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ماه آینده نخستین مرکز جامع اهدای خون در تهران راه‎اندازی می‎شود.

به گزارش شفا آنلاین، علی‌اکبر پورفتح‌الله صبح امروز در سی‎امین اجلاس مدیران کل سازمان انتقال خون کشور که در گرگان در حال برگزاری است، با بیان اینکه ارزش هر لیتر پلاسما 120 دلار است، گفت: ایران با تولید پلاسما 17 میلیون دلار هزینه داروهای مشتقات پلاسما را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت در سال گذشته ابلاغیه‎ای داشتند که مراکز خصوصی جمع‌آوری پلاسما در کشور کاهش پیدا کند، گفت: دلیل این موضوع این بود که این مراکز در بخش‎های حاشیه‎ای تهران بزرگ شکل گرفته بود و این موضوع می‎توانست باعث شود که اهدای داوطلبانه خون زیر سوال برود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه در سال گذشته 600 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شده است و این میزان می‎تواند امنیت خاطر را برای بیماران در کشور به وجود بیاورد، افزود: در ماه آینده نخستین مرکز جامع اهدای خون در استان تهران با 44 تخت و قابلیت دریافت پلاکت از اهداکنندگان راه‎اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: مصرف پلاکت ما از 200 هزار لیتر به یک میلیون لیتر رسیده و ما باید به این سمت حرکت کنیم چرا که کشور به دوره سالمندی در حال ورود پیدا کردن است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: به دنبال این هستیم که مراکز اهدای مستقیم پلاکت  و پلاسما در مراکز جامع اهدای خون شکل بگیرد و در کنار این موضوعات اهدای خون، اهدای سلول‎های بنیادین را نیز داشته باشیم.

باید 100 هزار اهدای سلول بنیادین در کشور داشته باشیم

پورفتح‌الله با بیان اینکه در این مراکز افراد می‎توانند اهدای سلول‎های بنیادین و ریجستری سلول‎های بنیادین را داشته باشند، گفت: اگر در کشور 100 هزار اهدای سلول بنیادین داشته باشیم می‎توانیم نیاز بیماران که نیاز به سلول‎های بنیادین دارند را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دو سال آینده 200 هزار لیتر پلاسما به روش اهدای مستقیم داشته باشیم، افزود: 600 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‎شود و 100 درصد داروهای نوترکیب با پلاسمای ایرانی تامین می‎شود که امنیت خاطر را ایجاد می‎کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: امروز برای تهیه یک مورد خون مغز استخوان از خارج از کشور 100 هزار دلار هزینه می‎شود و برای کاهش این هزینه‎ها به این سمت حرکت می‎کنیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه این آمادگی را داریم که در سایر بافت‎ها، انتقال خون در خدمت نظام سلامت کشور باشد، بیان داشت: سازمان انتقال خون در زمینه اهدای اعضای بدن می‎تواند ورود پیدا کند و همچنین می‎تواند مشکل پیوند کلیه را در این مملکت حل کند.

وی با بیان اینکه ما می‎توانیم مثل بسیاری از کشورهای دنیا ساختار اهدای کلیه را ساماندهی کنیم، افزود: همه کسانی که نیاز به پیوند دارند می‎توانند وارد سامانه اهدای کلیه شده و فرد اهداکننده را مشخص کنند.

وی به دستاورد سلامت خون اشاره کرد و گفت: در زمینه اچ.ای.وی با وجود آنکه شیوع آن در جامع افزایش یافته اما در اهداکنندگان ما کاهش پیدا کرده و این دستاورد مهمی در کشور است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: