کد خبر: ۱۰۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 21
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت، از قطعی شدن حضور مسئولان پرستاری کشورهای منطقه امرو در ایران در اوائل سال ۲۰۱۷ خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،محمد میرزابیگی ضمن تشریح دستاوردهای اجلاس پرستاری دنیا، گفت: اجلاس پرستاری کشورهای جهان با همت و میزبانی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و همکاری شورای بین المللی پرستاری (ICN) هر دو سال یکبار و قبل از اجلاس WHO با وزرای بهداشت کشورهای جهان برگزار می شود و با پایان یافتن آن، نشست وزرای بهداشت کشورهای جهان شروع می شود.

وی افزود: اهمیت این نشست مضاعف است چون تمام مسئولان پرستاری کشورهای جهان چند روزی درباره آخرین وضعیت مراقبتهای پرستاری کشورها بحث و تبادل نظر می کنند و خروجی این نشست در قالب بیانیه پایانی در اختیار اجلاس وزرای بهداشت کشورهای جهان قرار می گیرد و اثر کارآمدی بر آن اجلاسیه نیز دارد.

میرزابیگی ادامه داد: اجلاسیه ۲۰۱۶ (امسال) پرستاری که با ترکیب سه جانبه (TRIAD) برگزار می شود، مسئولان پرستاری عرصه های دولتی و غیردولتی کشورها را گرد هم آورده است تا درباره استراتژی های جهانی مراقبتهای پرستاری و نقش و تاثیر پرستاران بحث و تبادل نظر کنند.

وی گفت: در این نشست نقش مراقبت های پرستاری و پرستاران درباره مسائل مهمی چون (PHC،UHC،NCD، SDGsسالمندی، بحرانها) بحث و بررسی می شود و کشورهای مختلف، نمونه فعالیتهای خود در هرکدام از زمینه های مذکور را که در نظام های سلامت برای مردم انجام داده اند، بیان می کنند. در عین حال به مسائل فراگیر جهانی مانند کمبود پرستار و ولزوم نیروی کارمناسب نیز به صورت جدی پرداخته شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: جیم کمپل مدیر کل دپارتمان نیروی انسانی سازمان بهداشت جهانی رسما در این اجلاس اعلام کرد که دنیا تا سال ۲۰۳۰ به چهل میلیون نیرو در نظامهای سلامت نیاز دارد و در این بین فقط کشورهای آسیایی به تنهایی باید ۱۸میلیون نفر را به نظامهای سلامت خود بیفزایند که در این بین سهم پرستاران بیشترین و بیش از ۷۰ درصدازاین نیروها میباشندا.بنابراین کمبود پرستار مشکل و حتی بحران جهانی است. همچنین در این اجلاس بر نقش و جایگاه نیروهای حرفه ای و رده های مختلف مراقبتهای پرستاری به ویژه در PHC تاکید زیادی صورت گرفت.

وی افزود: این اجلاسیه شنبه با صدور بیانیه ای بکار خود پایان می دهد. روند شکل گیری و نهایی شدن بیانیه این اجلاس از چند ماه قبل با برگزاری نشستهای منطقه ای سازمان بهداشت جهانی شروع شده است و در نشست منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) هم که چندی پیش در ابوظبی برگزار شد،مدیرکل ارتقاء سلامت معاونت پرستاری به عنوان نماینده وزارت بهداشت کشورمان حضورفعال وتاثیرگزار داشت و اکنون هم در شهر ژنو نیز با تاثیر بسیار خوب هیئت ایرانی وزارت بهداشت از دو روز گذشته در محتوای بیانیه تاثیرات مهمی گذاشته است.

میرزابیگی گفت: از طرفی با اطلاع از خط سیر و روند جهانی برنامه های مراقبت های پرستاری نیز برنامه های معاونت پرستاری ضمن رعایت چارچوب وقواعد برنامه های جهانی اما باعنایت به نیازهای کشورمان برنامه عملیاتی معاونت پرستاری تنظیم و در برنامه های کلان وزارت بهداشت گنجانده شده است.

وی افزود: خوشبختانه در حاشیه این نشست نیز که معمولا فرصتی بسیار فشرده و در عین حال مغتنم وجود داشت، هیئت پرستاری وزارت بهداشت با ترکیب معاون پرستاری وزیر ، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کل ارتقا سلامت معاونت پرستاری توانستند با لحاظ مصالح کشورمان بابسیاری از مسئولان پرستاری کشورهای مختلف ملاقات هایی دو جانبه و چند جانبه داشته باشند که از جمله آنها به کشورهای روسیه، کشورهای اروپایی، فلسطین، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه با محوریت عمان، کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی و کشورهای قاره آفریقا ، همچنین مدیران کل و مسئولان منطقه ای سازمان بهداشت جهانی ومدیران دپارتمانهای مختلف سازمان بهداشت جهانی می توان اشاره کرد.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که درباره نتیجه و محصول این نشست ها، علاوه بر انجام مذاکرات، توسعه و تعمیق ارتباطات؛ می توان به چند برنامه عملیاتی و اجرایی اشاره کرد، گفت: قطعی شدن برنامه حضور مسئولان پرستاری کشورهای منطقه امرو در کشور عزیزمان ایران در اوائل سال ۲۰۱۷ با دستور کار مشخص؛ دعوت از سایر مدیران کل و مسئولان پرستاری منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای حضور در اجلاسیه مذکور؛ از جمله این اقدامات است.

وی افزود: ناگفته نماند برای این اقدام چند ماه قبل، وزیر بهداشت ضمن موافقت، اقدامات رسمی را انجام داده اند که در این اجلاس پیرامون نشست کشورمان گفتگوی مناسبی انجام شد.

میرزابیگی اظهارداشت: توافق با مسئولین پرستاری کشور روسیه برای تبادل تجربیات، انجام برنامه های مشترک، تبادل دانشجو و سایر اقدامات حرفه ای مشترک و توافق با بزرگترین انجمن بین المللی پژوهشی پرستاری درباره انجام اقدامات پژوهشی و دنبال کردن برنامه های اجرایی، علمی و آموزشی مشترک نهایی شده است.

وی در پایان گفت: در زمینه تعلیم و تربیت مدیران توانمند در عرصه های اجرایی پرستاری، باز تعریف روش های مراقبت پرستاری ،توسعه پرستاری جامعه نگر با عنایت به نیازهای اساسی مردم ، بیماران و نظام های سلامت درگفتگو با نمایندگان کشورها ضمن معرفی توانمندی های علمی، آموزشی، پژوهشی و حرفه ای کشورمان بر استفاده متقابل از توان همدیگر تاکید شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: