کد خبر: ۱۰۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره انتقال وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان استاندارد به هیچ وجه نمی تواند وظایف سازمان غذا و دارو را به عهده گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،سلیمان عباسی، نماینده مردم گنبد کاووس  افزود: مساله مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که  اکثر ارتباطات فنی و کاری سازمان غذا و دارو زیر نظر وزارت بهداشت و درمان قرار داردکه با سلامت ارتباط روزانه داشته و با آن عجین شده است.
 
وی افزود: وزارت بهداشت و درمان برای همین موضوع کارشناس دارد و کارشناس غذایی و بهداشت محیطی تربیت کرده است و اینها نظارت خوبی بر کل کارخانه ها دارند.   
 
عباسی با اشاره به اینکه خود سازمان غذا و دارو به لحاظ فنی و آزمایشگاهی بسیار پیشرفته است، اظهارداشت: نظارت سازمان غذا و دارو خیلی وسیعتر از سازمان استاندارد است و تجربیات بسیاری در این زمینه کسب کرده است که خود این تجربیات از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه آنچه که اهمیت دارد انجام نظارت بر مواد غذایی است، تصریح کرد: به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو روی نظارت بر غذا تجربه کسب کرده و تمام تجهیزات و امکانات را دارد و از پرسنل آموزش دیده برخوردار است، به طور مداوم ارتباط مواد غذایی و آلوده شدن آن را با بیماری ها چک می کند ،در زمینه نظارت بر غذا بهتر می تواند کنترل داشته باشد..
 
نماینده مردم گنبد کاووس گفت: اگر وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو را به سازمان استاندارد بدهیم، سازمان استاندارد هم باید با معیار های پزشکی و سلامت نظارت را انجام دهد. این به این معنی است که باید آزمایشگاه بگیرد و آن را در سراسر کشور تجهیز کند و این هزینه بالایی را بر این سازمان تحمیل می کند.
 
عباسی افزود: سازمان غذا و دارو در هر استانی پرسنل، تجهیزات، امکانات و تجربه لازم دارد،  این در حالی است که در حال حاضر سازمان استاندارد با کمبود پرسنل مواجه است و این سوال مطرح می شود که این سازمان چگونه می خواهد در سراسر کشور این پرسنل را بگذارد و بر تمام مواد غذایی نظارت کند؟
 
وی با اشاره این اقدام میلیارد ها هزینه روی دست دولت می گذارد خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو تجربه لازم در این زمینه را دارد و پرسنل کافی را در این رابطه تربیت کرده است که سالها در این زمینه نظارت بر مواد غذایی مشغول به کار هستند و کار نظارت در این سازمان روی روال قرار دارد و باید بگذاریم که این کار بر مدار خود انجام شود، چرا که کشورمان در شرایطی است که ما باید بهترین استفاده را از امکانات موجود با حداکثر صرفه جویی انجام دهیم و از پرت هزینه ها جلوگیری کنیم.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر سازمان استاندارد بخواهد این اقدام را انجام دهد باید حداقل در هر مرکز استان یک مرکز بررسی مواد غذایی احداث کند، چرا که در یک استان حداقل ۵۰ تا ۶۰ کارخانه تولید مواد غذایی وجود دارد، مگر سازمان استاندارد چقدر پرسنل دارد ؟ قطعا ً سازمان استاندارد با کمبود پرسنل مواجه خواهد شد.
 
وی اظهار داشت : اگر پرسنل لازم هم استخدام شوند تا این پرسنل آموزش دیده و تربیت شوند و تجربه لازم را کسب کنند، زمان بسیاری می برد، در حالی که این کار در حال حاضر به راحتی از سوی سازمان غذا و دارو انجام می شود و نیازی به این همه هزینه کرد نیست .
 
عباسی پیشنهاد کرد که سازمان استاندارد با سازمان غذا و دارو هماهنگ شود و نظر سازمان غذا و دارو را درباره نظارت بر مواد غذایی بگیرد و سپس استانداردهای لازم را اتخاذ کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در کشور نباید هزینه هدر شود، گفت : این جدا کردن ها و ادغام کردن ها در کشور و کار های مشابه تا به حال هیچ مشکلی را حل نکرده و کاری پیش نمی برد . در فاصله انتقال وظایف سازمان غذا و دارو به سازمان استاندارد اگر مشکلی در نظارت برغذا مردم ایجاد شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟
 
نماینده مردم گنبد کاووس با اشاره به اینکه استانداردهای سازمان استاندارد حداقلی و کوتاه مدت است،  گفت : اگر محصول یک کارخانه مهر استاندارد داشته باشد به این معنی است که مردم شما با اطمینان این مواد غذایی را خریداری کنید اما سازمان غذا و دارو حتی بعد از خروج محصول از کارخانه می تواند آن را بررسی و بر آن نظارت کند ولو اینکه مهر استاندارد هم داشته باشد .
 
وی با بیان اینکه استاندارد های سازمان غذا و دارو حداکثری و بلند مدت است، خاطر نشان کرد : ممکن است بعد از اینکه محصولی مهر استاندارد خورد مواد مضر آن تشخیص داد شود و سازمان غذا و دارو مواد غذایی را به لحاظ اثر گذاری بر سلامت بررسی می کند، مثل روغن پالم که استاندارد بود ولی سازمان غذا و دارو تشخیص داد که استفاده از آن در مواد غذایی مشکل ساز خواهد شد.
 
عباسی گفت: ما نباید وظیفه ای را از دستگاهی که تجربه ، پرسنل و امکانات آن را دارد بگیریم و به سازمان دیگری بدهیم که همان کار را می خواهد انجام دهد . سازمان غذا و دارو تاکنون وظایف خود را به خوبی انجام داده و شکایتی از آن نشده است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: