کد خبر: ۱۰۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از اعطای جایزه ملی سلول‌های بنیادی در چهار بخش ایده، مقاله، پایان‌نامه و اختراع برتر خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری اولین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی فناوری‌های سلول‌های بنیادی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه به اثرات برتر در این چهار حوزه جایزه ملی اعطا می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر امیرعلی حمیدیه در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: این کنگره از روز 30 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اول خرداد ماه ادامه دارد.

وی افزود: این کنگره که در پی سه روز برگزار می‌شود، برای اولین بار همه محققان فعال در حوزه‌های علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را دور هم جمع می‌کند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی را از برنامه‌های جنبی این کنگره و جشنواره نام برد و اظهار کرد: 16 کارگاه آموزشی در نقاط مختلف تهران برنامه‌ریزی شده است که کار خود را با ثبت‌نام 170 محقق و دانشجوی تحصیلات تکمیلی از دیروز آغاز کرده‌اند و تا دو روز آینده ادامه دارند.

حمیدیه با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی خاطرنشان کرد: این کنگره در چهار محور بالینی، علوم پایه، موضوعات اخلاقی و قوانین و مقررات در تولید ومطالعات بالینی و مطالعات صورت گرفته در بخش تولید برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این که در این کنگره 14 نفر از محققان برجسته علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، هلند و انگلستان حضور دارند، یادآور شد: علاوه بر آن 12 سخنران داخلی و 11 سخنران ایرانی مقیم خارج در این کنگره ارائه مقاله خواهند داشت.

به گفته وی، تعداد مقالات ارسالی به این کنگره 280 مقاله بوده که از این تعداد 30 مقاله ایرانی، 5 مقاله از محققان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، عراق و تاجیکستان و 140 پوستر برای ارائه در این کنگره برگزیده شدند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به بخش دانش‌آموزی این کنگره خاطرنشان کرد: به منظور ترویج علوم سلول‌های بنیادی اقدام به برگزاری المپیاد دانش‌آموزی در زمینه سلول‌های بنیادی کردیم که در حال حاضر این المپیاد در لیست مسابقات وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این دوره از کنگره از برگزیدگان این المپیاد در روز اول خرداد ماه تقدیر می‌شود.

حمیدیه با اشاره به اقدامات این ستاد برای ایجاد کانون اندیشه و نوآوری یادآور شد: با راه‌اندازی این کانون در سال گذشته حدود 700 نفر از اندیشمندان مرتبط با حوزه علوم سلولی در این کانون ثبت‌نام کردند، ضمن آن که 160 نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز به عضویت این کانون درآمدند.

وی یادآور شد: در روز شنبه، اول خرداد ماه نشست هم‌اندیشی کانون اندیشه و نوآوری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مسؤولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برگزار خواهد شد.

به گفته وی، اعضای برجسته این کانون در این نشست حضور خواهند داشت.

حمیدیه برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محققان در حوزه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی را از برنامه‌های دیگر این کنگره نام برد و گفت: در گذشته شاهد بروز تخلفات و تقلباتی در حوزه سلول‌های بنیادی بودیم که با تدوین آیین‌نامه سلول و ژن درمانی و تائید آن از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، این آیین‌نامه ابلاغ شد و بر اساس این آیین‌نامه ضمن تشکیل شرکتهای دانش بنیان، محصولات تولیدی آنها نیز بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 13 محصول در حوزه سلول‌های بنیادی برای تائید به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.

وی با بیان این که این محصولات تنها تولید سلول نبوده است، تولید محیط کشت سلول و تجهیزات آزمایشگاهی را نیز از جمله این محصولات نام برد و توضیح داد: در حال حاضر دستگاه جداساز سلول که دانش فنی آن تنها در اختیار کشور آلمان قرار داشت، از سوی یکی از شرکتها ساخته شده است.

به گفته وی، این دستگاه با همکاری محققان دانشگاه صنعتی شریف، بیمارستان امام خمینی(ره) و دانشگاه تربیت مدرس تولید شده و در سازمان انتقال خون به بهره‌برداری رسیده است.

حمیدیه با اشاره به پیشرفت‌های محققان کشور در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی یادآور شد: در حال حاضر در حوزه استخوان و عصب بیشترین پیشرفت را داشته‌ایم، ولی به طور کلی تا دو سال آینده نمی‌توان به طور قطع نسبت به پیشرفت حوزه‌های مختلف این دانش پیش‌بینی کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، طب آینده و پزشکی را از جمله برنامه‌ریزی‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذکر کرد و افزود: در این راستا درصدد هستیم تا با استفاده از فناوری‌های سلول‌های بنیادی در سطح دنیا هم‌پای کشورهای پیشرو حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا به غیر از المپیاد دانش‌آموزی جایزه ملی سلول‌های بنیادی را برای شناسایی و تقدیر از محققان کمتر از 30 سال در حوزه علوم سلول‌های بنیادی تعریف کردیم.

حمیدیه با بیان این که این جایزه در چهار بخش ایده‌های برتر، مقالات برتر، پایان‌نامه‌های برتر و اختراعات برترین‌ها را مورد تقدیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره 76 متقاضی در بخش ایده‌های برتر حضور دارند، همچنین 56 اثر در حوزه مقالات برتر و 12 پروژه در حوزه پایان‌نامه‌ها به این دوره از جایزه ارسال شده است.

وی با بیان این که در هر کدام از این حوزه‌ها یک نفر موفق به دریافت جایزه ملی می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش اختراعات طرحی قابل توجه عرضه نشده است و این جایزه نیز در روز اول خرداد به برترین‌ها اعطا می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: