کد خبر: ۱۰۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از بسته ناقص طرح تحول سلامت و پزشک خانواده ، تصریح کرد: ما خواستار تحول در بدنه کارشناسی وزارت بهداشت هستیم.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناهید خداکرمی با تاکید بر اینکه ماماها خواستار ایجاد شرایط مناسب برای ارائه خدمات درست به مردم هستند، گفت: مامایی رشته پروانه داری است که قانون آن در سال ۱۳۰۷ تصویب شد.

وی با بیان اینکه اولین انجمن مامایی در سال ۱۳۲۵ در ایران شکل گرفت، از ادغام رشته مامایی با رشته پرستاری گلایه کرد و افزود: این کار رشته مامایی را دچار معضلاتی کرد از جهت اینکه در کار بالینی دچار مشکل شدند و متاسفانه آخرین بحران این رشته نیز در طرح تحول بهداشت خود را نشان داد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با عنوان اینکه ماماها حافظ سلامت و منافع مردم، زنان، نوزادان و کودکان هستند، یادآور شد: بهترین کار برای ماماها، حفظ حرمت و حقوق جنین و زمان تولدی است که خلقت برای آنها تعیین کرده است اما این مهم به خاطر دخالت برخی، زودتر از موعد انجام می شود.

وی یکی از علل اصلی بروز دیابت را تولد انتخابی نوزاد به روش سزارین دانست و خاطرنشان کرد: اگر اتانازی صورت گیرد ملزم به پرداخت دیه هستیم اما چگونه است که ۵۰ درصد کودکان این مرز و بوم پیش از موعد متولد می شوند اما دیه ای پرداخت نمی شود و یا برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

به گفته خداکرمی، ماما باید شرایطی را داشته باشد نه صرفا برای خود و حرفه اش، بلکه به خاطر نوزادی که بی زبان است و به خاطر سلامت زنی که شاخص کشور را می سازد، بتواند به وظایف خود و برای توسعه کشور خود کمک کند.

وی سلامت جنین را جزو خواسته های ماماها ذکر کرد و افزود: جنین حق دارد که از تمام مزایای داخل رحمی بهره مند شده و در موعد مقرر خود متولد شود.    

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ابراز داشت: اینکه گفته می شود کودکان و مادران قلب مامایی هستند، به این علت است که ماماها خود را جدای از مردم نمی دانند و این در حالی است که قلب مامایی ایران به درد آمده و این مهم تنها با درایت وزیر بهداشت تسکین خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در کشوری که به اندازه نیاز ماما دارد و نمی توان در جایی که مورد نیاز است آنها را بکار گرفت، متاسفانه به دنبال تغییر نام هستیم.

خداکرمی با اشاره به اینکه بهترین نیروها در طرح تحول سلامت مشغول به کار هستند، گفت: اما نمی دانم چرا دوباره به بهورز محوری در کشور روی آورده ایم. آن هم در کشوری که برای عضوی مانند چشم دارای ۵ رشته فوق تخصصی است اما زن محروم باید تمام خدمات را از یک نفر دریافت کند.

وی با انتقاد از اینکه برنامه ادغام یافته، به اشتباه برداشت شده است، افزود: با ۱۴۵ ساعت آموزش فرد، وی هم خدمات بهداشتی و هم خدمات مامایی را انجام می دهد این در حالی است که در همه جای دنیا این خدمات به صورت بسته های جداگانه ارائه می شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به پیشنهاد عملیاتی انجمن علمی مامایی ایران در خصوص رفع مشکل این ادغام، گفت: باید خدمات مادران، دختران و کودکان را ماما با نام خود انجام دهد و این بسته ناقص با درایت دکتر هاشمی و مردم دوستی دکتر سیاری قابل حل خواهد بود.

وی با گلایه از اینکه این بسته ناقص حاصل کار گروه کارشناسی است که به مدت ۱۶ سال است در وزارت بهداشت کارشناسی پزشک خانواده را بر عهده گرفته اند، تصریح کرد: ما خواستار تحول در بدنه کارشناسی وزارت بهداشت هستیم همانطور که خود وزیر بهداشت نیز در صحبت های خود تحول در سیستم اداری را مطرح کرد.

خداکرمی تحول را در مدیریت میانی و کارشناسان وزارت بهداشت خواستار شد و اظهار داشت: اما تشکر ویژه را از رئیس سازمان نظام پزشکی و مجموعه معاونان این سازمان دارم و امیدوارم خدا به آنها قوت دهد تا حافظ منافع مردم و اعضای جامعه پزشکی که عضو این سازمان هستند، باشند.

وی در پایان گفت: انتظار دارم گرچه به درستی، زیبایی و درایت حامی این رشته بودند، اما باز هم تلاش کنند تا این رشته جایگاه خود را در میان آحاد مردم باز یابد چرا که احترام به مردم و خانواده ها، احترام به پدیده خلقت را موجب خواهد شد.     

برچسب ها: مامایی ، پروانه ، انجمن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: