کد خبر: ۱۰۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>سلامت جنسی>تقریبا همه مردان این تجربه را داشته و دارند و این یک سوال خیلی مهم در زندگی جنسی آنهاست.

به گزارش شفا آنلاین،نعوظ صبحگاهی که از نظر علمی nocturnal penile tumescence یا NPT می‌گویند یک اتفاق خیلی طبیعی در تمام مردان است که در تمام مراحل زندگی و از دوران بلوغ جنسی آنها اتفاق می افتد. جالب است بدانید که این اتفاق برای خانم ها و در رحم هم ممکن است شکل بگیرید اما کسی نمی‌فهمد.

آنچه که در طول شب اتفاق می‌افتد یک سری تغییرات عصبی و هورمونی است که در چرخه خواب برای بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات باعث نعوظ می‌شود که مستقل و جدای از خواب ها و رویاهای شبانه است.

بدیهی است که رویاهای محرک جنسی در این امر می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد اما به طور طبیعی مردان ۴ تا ۵ بار نعوظ را در خواب تجربه می‌کنند صرف نظر از خوابها و رویاهای مختلفی که می‌بینند. بنابراین باید با قطعیت گفت که مردان تنها نعوظ صبحگاهی ندارند بلکه نعوظ نیمه شب و نعوظ آخر شب هم می‌توانند داشته باشند.

برخی دانشمندان بر این عقیده هستند که این نعوظ صبحگاهی در واقع یک هدف مهم بیولوژیکی است که به آقایان کمک می‌کند که یک آلت تناسلی سالم داشته باشند. به ویژه به طور منظم آوردن خون اکسیژن دار به آلت تناسلی مرد، سلامت بافت آن را تضمین می کند و در رفع اختلالات نعوظ بسیار موثر است. بنابراین آقایان وقتی از خواب بیدار می‌شوند و نعوظ صبحگاهی دارند بدنشان به آنها می‌گوید که سیستم بدن کاملا طبیعی است.

نکته جالب این اسن که یک واقعیت علمی دیگر نشان می‌دهد که زنان نیز نعوظ صبحگاهی دارند. از نظر علمی تعدادی از زنانی که مورد بررسی قرار گرفتند نشان دادند که نعوظ کولیتوریس صبحگاهی در آنها هم اتفاق می‌افتد. هر چند این موضوع به علت اینکه نعوظ کولیتوریس مشهود نیست به اندازه نعوظ صبحگاهی مردان مورد مطالعه قرار نگرفته است و بر خلاف نعوظ صبحگاهی مردان که ادرار کردن را سخت می کند در زنان دشواری در ادرار کردن ایجاد نمی‌کند.

دلیل علمی علت نعوظ صبحگاهی به زبان ساده به قرار زیر است.

خواب انسان در مراحل مختلفی اتفاق می‌افتد و کامل می‌شود خواب سطحی به مرور به خواب عمیق تبدیل می شود که در واقع از خواب سبک تا مرحله حرکت سریع و سطحی چشم معروف به REM یا خواب و رویای عمیق پیش می‌رود.

در طول خواب مغز ما به صورت آهسته مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی در بدن ترشح می‌کند. به این روش مغز عملکرد بدن را به طور اتوماتیک کنترل می‌کند. همچنین مانع از آن می‌شود که در هنگام خواب دیدن به رفتارهای ناخودآگاه خود دست به عمل بزنیم. یکی از این انتقال دهنده های عصبی نوراپینفرین — norepinephrine — است که نقش مهمی در محدود کردن جریان خون دارد. در طول خواب  یا ریم که نوراپینفرین کمتر فعال می شود باعث می‌شود رگهای خونی باز شود و گردش خون جریان بیشتری می یابد که از جمله در آلت تناسلی گردش خون بیشتر می‌شود.

نعوظ در صبح ها ایجاد می‌شود زیرا صبح ها انسان ها معمولا از خواب عمیق بیدار می شوند. معمولا مثانه پر هم باعث نعوظ صبحگاهی می‌شود. بزرگ شدن اندازه مثانه بخشی از نخاع را تحریک می‌کند که باعث برگشت یافتن نعوظ می‌شود و این خود موجب کنترل ادرار در شب می گردد. هر چند این نعوظ صبحگاهی همانطور که قبلا گفتیم ادرار کردن صبحگاهی را سخت می کند اما چیزی که مهم است این است که این یک پدیده کاملا طبیعی است و نشان می دهد که بدن به خوبی دارد کارش را انجام می‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: