کد خبر: ۱۰۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>روانشناسی> طبق یافته‌های یک تحقیق جدید، افسردگی همراه با چاقی، فشار خون بالا و سطح کلسترول ناسالم با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.
به گزارش شفا آنلاین، یافته‌های محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان داده افرادی که از افسردگی رنج می‌برند و دارای فاکتورهای پرخطر متابولکی نظیر چاقی، فشار خون بالا و میزان کلسترول ناسالم هستند، بیش از شش برابر سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

       به گفته محققان، افرادی که صرفا مبتلا به افسردگی هستند، به شکل قابل توجهی در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار ندارند. اما افرادی که افسرده نیستند و فقط دارای عوامل پرخطر متابولیکی نظیر چاقی، فشار خون بالا و میزان کلسترول ناسالم هستند، در حدود چهار برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

در این مطالعه، محققان ۲۵۲۵
       شرکت کننده را در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۹ سال به مدت چهار و نیم سال بررسی کردند. آنها این افراد را به چهار گروه تقسیم کردند: افرادی که هم مبتلا به افسردگی بودند و هم دارای سه فاکتور یا تعداد بیشتر عوامل پرخطر متابولیکی بودند.

       دو گروه که فقط دارای یکی از مشخصات گروه اول بودند و گروه مرجع که هیچ یک از شرایط فوق را نداشتند. مطالعه نشان داد افسردگی، علائم متابولیکی و ریسک ابتلا به دیابت در برخی حالات روی هم تاثیر متقابل دارند و در برخی مواقع، افسردگی و فاکتورهای پرخطر متابولیکی موجب تشدید یکدیگر می‌شوند. درواقع، افسردگی به خودی خود خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی-عروقی را به همراه ندارد، بلکه همراه با فاکتورهای پرخطر رفتاری و متابولیکی موجب افزایش این خطر می‌شود.سپید
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: