تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> پیشرفت‌های علمی که در طول سال‌های اخیر در حوزه ژنتیک رخ داده، این امکان را در اختیار ما قرار داده تا میکروب‌هایی را که درون ما زندگی می‌کنند، بیشتر بشناسیم.
به گزارش شفا آنلاین، دو واژه میکروبوتا microbiota و میکروبیوم microbiome اغلب به یک معنا هستند و به جای هم هم استفاده می‌شوند. البته تفاوت ظریفی بین معانی این دو واژه وجود دارد که در شماره گذشته به آنها پرداخته شد. در ادامه، به دیگر جنبه‌های آن در سلامت و بیماری انسان می پردازیم.

اطلاعات در مورد جمعیت باکتریایی دستگاه گوارش بینش جدیدی را نسبت به بیماری‌های روده‌ای مانند بیماری‌های التهابی روده (بیماری کرون و بیماری کولیت اولسراتیو) فراهم آورده است. تنوع کم در میکروبیاتای روده‌ای می‌تواند با بیماری‌های التهابی روده، همچنین چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط داشته باشد.

طبیعت میکروبیاتای روده با سندرم متابولیک مرتبط است و تغییراتی که از راه پره‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها و دیگر مکمل‌ها در رژیم غذایی داده می‌شود، بر این دسته از عوامل خطر تاثیر می‌گذارند.

میکروب‌های روده و ژنتیک آنها بر تعادل انرژی ما، همچنین رشد مغزی و عملکرد آن اثرگذار هستند. در نتیجه، تحقیقات در زمینه تاثیرات میکروب‌های روده‌ای بر رشد مغزی و اختلالات مرتبط با رژیم غذایی در حال انجام هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل ایجاد اختلال در میکروب‌های روده‌ای باعث بروز بیماری می‌شوند، مانند ظهور عفونت‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند.

باکتری خوب نقش مهمی در مقاومت روده‌ای در برابر رشد بیش از حد جمعیت‌های میکروبی القا شده از خارج دارد که در غیر این‌صورت باعث بروز بیماری خواهند شد. در این‌جا باکتری خوب با باکتری بد، با آزاد کردن ترکیبات ضدالتهابی، رقابت می‌کند.

میکروبیوتای روده‌ای چیست؟
       در سال 1996، دکتر رودنی برگ، متخصص میکروبیولوژی و ایمونولوژی درباره میکروبیوتای روده‌ای مقاله‌ای نوشت و در زمانی که به آن میکروفلور روده‌ای می‌گفتند، آن را دارای اهمیت فوق‌العاده‌ و عمیقی دانست. وی در این مقاله نوشت: «فلور بومی دستگاه گوارش تاثیرات عمیقی بر رشد آناتومیکی، فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکی میزبان خود دارد.» وی افزود: «میکروفلور بومی روده سیستم ایمنی میزبان را تحریک می‌کند تا از راه آنتاگونیسم باکتریال به مواد عفونت‌زا، به سرعت پاسخ دهد و از کلونیزاسیون پاتوژن‌های برونی عمومی در راه گوارشی جلوگیری نماید.»

این رابطه همزیستی برای ما مفید است و حضور این فلورهای طبیعی، شامل میکروارگانیسم‌هایی است که در محیط زیست ما، در همه جا یافت می‌شوند. به هرحال، این میکروب‌های بومی شامل باکتری‌های مضری هم هستند که همان طور که برگ می‌گفت، می‌توانند از موانع مخاطی عبور کرده و باعث بروز عفونت سیستمیک در میزبان‌های ناتوان و ضعیف می‌شوند.

به‌طور خلاصه، باکتری‌های مفیدی و همچنین مضری در روده وجود دارند که در سیستم‌های گسترده‌تر بدن ما عبور کرده و باعث عفونت‌های موضعی دستگاه گوارش می‌شوند. این عفونت‌ها شامل مسمومیت‌های غذایی و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش هستند که نتیجه آنها به صورت اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهند.

میکروبیوتای روده:
        شامل ده‌ها تریلیون سلول‌های میکروبی است که مجموع وزن آنها تا 2 کیلوگرم می‌رسد.
        میزبان صدها گونه مختلف باکتریایی است که بیش از 1000 مورد آنها شناسایی شده است.
        حاوی بیش از 3 میلیون ژن است، یعنی ژن‌های میکروبیوم روده 150 برابر بیشتر از ژن‌هایی که در سلول‌های بدن انسان وجود دارند.
        برای هر فرد منحصر به فرد هستند، مانند اثر انگشت. ما یک‌سوم این میکروب‌های موجود را به اشتراک می‌گذاریم، اما بقیه آنها میکروبیوتای شخصی ما را تشکیل می‌دهند.

یافته‌های جدید
       امروزه تحقیقات زیادی به بررسی جمعیت میکروبی بدن و ژنتیک آنها اختصاص دارد و در پی شناسایی ارتباط آنها با سلامت و بیماری هستند.

موسسه ملی سلامت آمریکا در سال 2007 پروژه میکروبیوم انسانی را آغاز کرد. هدف این پروژه، توصیف گونه‌های میکروبی بدن ما و ارتباط آنها با سلامت است. در این پروژه، بانک‌های داده‌ای بزرگ و عمومی در دسترس از مطالعات ژنتیکی تولید خواهد شد.

اروپا و چین نیز با همکاری یکدیگر برنامه مشابهی را آغاز کرده‌اند، با نام پروژه متاژنومیک دستگاه گوارش انسانی. در سال 2013، پروژه دیگری با حمایت مالی اروپا و با نام MyNewGuنیز آغاز به کار کرده است.

اغلب میکروارگانیسم‌هایی که با ما زندگی می‌کنند، در سیستم دستگاه گوارشی هم یافت می‌شوند، یعنی جایی که اغلب کشفیات ما از آنجا سرچشمه می‌گیرد. در زیر، مثال‌های کلیدی از این کشفیات آمده است.

 رژیم‌های غذایی متنوع میکروب‌های روده‌ای را غنی می‌کنند: این مطالعه اخیر به این موضوع می‌پردازد که بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، چاقی و بیماری التهابی روده ممکن است با کاهش میکروبیوتای غنی دستگاه گوارش مرتبط باشند.

 غذاهای جامد شکل میکروبیوتای روده‌ای را تا 9 ماه شکل می‌دهند: مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده، دریافت که چاقی مادر بر تنوع میکروبی کودک تاثیری ندارد و به محض رسیدن کودک به 9 ماهگی، غذاهای جامد تاثیر اصلی را می گذارند.

 باکتری روده‌ای سرنخ دیابت نوع 2 را در خود نگاه داشته است: مطالعات جدید نشان داده‌اند تغییرات در باکتری روده‌ای می‌تواند به تشخیص زودتر دیابت نوع 2 منجر شود.

 مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک، میکروبیوم روده‌ای را برای یک سال مختل می‌کند: مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده، نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را، فقط زمانی که نیاز واقعی به آنها وجود دارد، بیش از پیش مشخص می‌کند.

 استرس در دوران بارداری میکروبیوم واژینال را تغییر داده و رشد نوزاد را متاثر می‌کند: این مطالعه، به دنبال پاسخی برای این سوال است که آیا اختلال در اکوسیستم واژینال می‌تواند یک فاکتور موثر در پیامدهای طولانی‌مدت و قابل توجه نوزادان باشد.

 تغییرات در میکروبیوم چشمی افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، ممکن است خطر عفونت را بیشتر کنند: میزان باکتری در چشم افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، بیشتر از فلور پوست پلک افرادی است که از لنز استفاده نمی‌کنند.سپید