کد خبر: ۱۰۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>ارايه بخشي از دستاوردهاي متخصصان و محققان ايراني در چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت داخل در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي نامگذاري شده است، نشان از غيرت ايراني براي تحقق اين شعار دارد.
به گزارش شفا آنلاین، چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران روز يكشنبه (پنجم ارديبهشت) با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري و با عرضه 10 هزار مدل محصول پيشرفته (هاي تك) در نمايشگاه بين المللي تهران آغازبه كار كرد.
در اين دوره از نمايشگاه كه با هدف توسعه فناوري و صادرات به مدت چهار روز برپا شد، 330 شركت دانش بنيان با عرضه محصولاتي در حوزه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي كه قابل رقابت با تجهيزات وارداتي است، حضور دارند.
دوره نخست برپايي اين نمايشگاه سال 92 با هدف معرفي توانمندي‌هاي كشور در زمينه توليد مواد و ساخت تجهيزات آزمايشگاهي در كشور آغاز شد و اكنون درچهارمين دوره كه امروز روز پايان آن است، علاوه بر ساخت و توليد مواد و تجهيزات آزمايشگاهي، توسعه فناوري و صادرات اين محصولات دانش بنيان مد نظر است.
امسال نيز محصولات ارايه شده در نمايشگاه براي دومين بار با هدف توسعه كمي وكيفي در چهار سطح، سطح بندي شده اند وحمايت هاي خاصي براي آنها در نظر گرفته شده است.

*** افزايش عرضه محصولات آزمايشگاهي در چهارمين دوره برپايي نمايشگاه
دكتر محمود شيخ زين الدين معاون نوآوري و تجاري سازي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و رييس نمايشگاه در خصوص روند افزايش محصولات در دوران برپايي نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران، در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: در دوره نخست برگزاري اين نمايشگاه 1500 مدل محصول ارائه شد، اما در دوره دوم اين تعداد به چهار هزار مدل محصول و در دوره سوم به هشت هزار مدل محصول رسيد.
وي بيان كرد: در اين دوره از برگزاري اين نمايشگاه، 10 هزار مدل محصول ارائه شد كه 9 هزار مدل آن اجازه فروش پيدا كرده اند.
شيخ زين‌الدين افزايش كيفيت توليدات دانش بنيان داخلي را اساسي‌ترين هدف برگزاري اين نمايشگاه دانست و گفت: عمده نقطه توجه برپايي اين نمايشگاه روي رفع نياز مراكز علمي، پژوهشي و دانشگاهي و فناوري بوده و علاوه بر اين، حمايت هاي نمايشگاه توانسته است شركت‌ها را در بلوغ و توسعه نمونه‌هاي آزمايشگاهي تا رسيدن به مرحله صنعتي ياري كند، به طوري كه اخيرا نمونه اي از اين تجهيزات به كره جنوبي صادر شد.

*** ارائه 12 محصول فناورانه جديد در نمايشگاه
شيخ زين الدين رييس نمايشگاه افزود: در اين دوره از برپايي نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران 12 محصول فناورانه جديد سطح يك در زمينه نانو، زيست فناوري، تجهيزات پزشكي، فني و مهندسي ارائه شده است.
وي بيان كرد: پارسال عمده استقبال و فروش محصولات فناورانه در نمايشگاه از سه سطح نخست فناوري بود و امسال با هدف افزايش توسعه فناوري و با توجه به نياز مشتريان، حمايت يارانه اي50 ، 35 و 20 درصدي براي محصولات داراي سه سطح نخست فناوري در نظر گرفته شد و محصولات سطح چهارم از حمايت يارانه اي برخوردار نشده اند.

*** بازديد 48 هيات خارجي از چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي
اسماعيل قادري فر مديركل دفتر تجاري سازي فناوري معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري نيز به خبرنگار علمي ايرنا گفت: اين هيات ها از كشورهاي عمان، عراق، پاكستان، تاجيكستان و قزاقستان و برخي از كشورهاي هم مرز با ايران كه دانشگاه هاي خوبي دارند، عمده هيات هايي هستند كه از چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران بازديد داشته اند.

*** 7500 ميليارد ريال ثبت سفارش در نمايشگاه تا ظهر روز پاياني
وي بيان كرد: شركت هاي حاضر در نمايشگاه امسال از لحاظ كمي 25 درصد رشد داشتند و نزديك به 330 شركت در نمايشگاه امسال شركت كردند و از لحاظ كمي هم تمايل خريداران، خريد تجهيزات با فناوري پيشرفته يعني تجهيزات با سطح يك و دو فناوري بيشتر شده است.
قادري فر افزود: با توجه به اينكه امروز (هشتم ارديبهشت ماه) آخرين روز برپايي چهارمين نمايشگاه تجهيزات ومواد آزمايشگاهي ساخت ايران است، تا پيش از ظهر امروز، حدود 7500 ميليارد ريال ثبت سفارش از سوي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه هاي وابسته به آن و شركت ها و موسسات پژوهشي خصوصي داشته ايم كه اين امر از استقبال از تجهيزات ساخت داخل نشان دارد.

معرفي اجمالي برخي از دستاوردهاي متخصصان ايراني در چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران:
*** شبيه ساز جراحي آب مرواريد چشم به روش فيكو
براي نخستين بار دركشور در چهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران دستگاه شبيه ساز جراحي آب مرواريد چشم به روش فيكو براي فروش در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده شده است.
اين دستگاه در واقع شبيه سازجراحي فيكو است، به عبارت ديگر پزشك قبل از اجراي جراحي واقعي روي چشم، با اين دستگاه روش جراحي را به صورت آزمايشي اجرا مي كند.
ماكت سر روي شبيه ساز، امكان انجام جراحي آب مرواريد را از طرف گيجگاه يا از سمت پيشاني در اختيار كاربر قرارمي دهد، رزيدنت مي تواند ناحيه داخل چشم را به كمك يك ميكروسكوپ ببيند.
تصوير به صورت استريو بوده و عمقي واقعي از محل داخل چشم را نشان مي دهد كه ميزان بزرگنمايي آن به كمك پدال زير پاي كاربر، قابل تغيير است، همچنين انواع مختلف ابزارهاي جراحي در مدل چشم قرار گرفته اند و قابل انتخاب هستند.
متخصصان ايراني در شركت دانش بنيان آتيه پردازان ظهور شريف توانستند براي نخستين بار در آسيا با ساخت شبيه ساز جراحي آب مرواريد چشم به روش فيكو در رديف سه كشور دنيا قرار بگيرند.

*** نمونه تجاري ربات جراحي سينا
ربات جراح سينا سال گذشته در نمايشگاه اينوتكس 2015 ايران براي نخستين بار رونمايي شد و اكنون درچهارمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي وارد فاز تجاري سازي شده است.
ربات جراح سينا براي جراحي از راه دور طراحي و ساخته شده است، اين ربات دو قسمت دارد، قسمت اول در اختيار جراح قرار مي گيرد كه مي تواند در يك ساختمان يا شهر ديگر باشد و قسمت دوم كه بر بالين بيمار قرار دارد و جراحي از راه دور انجام شود.
كار با اين ربات به اين ترتيب است كه هر حركتي كه جراح به ربات اول مي دهد، آن ربات دريافت مي كند و ربات دوم همان حركت ها را روي بيمار كپي مي كند، اين ربات براي جراحي حفره شكمي و قفسه سينه طراحي شده و اولين نمونه در ايران است.

*** تجهيزات آزمايشگاهي بيمارستاني
اتاق تميز سيار و چادر تميز سيار در مساحت‌هاي مختلف براي استفاده در بيمارستان‌ها، صنايع نيمه‌هادي، صنايع داروسازي و صنايع خاص در نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل ارائه شده است.

*** ليزر فيبري 200 وات پيوسته
ليزر فيبري 200 وات پيوسته با كاربري جوش و برش در كاربردهاي صنعتي در نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل ارائه شد كه روش كار اين دستگاه به اين صورت است كه فيبر داخل هد برش قرار گرفته و به راحتي جوش و برش ليزري را صورت مي‌دهد.
به گفته محققان اين طرح، اين دستگاه نسبت به نمونه وارداتي داراي كيفيت يكسان و قيمت قابل رقابت است و مزيت اين دستگاه ايراني نيز پشتيباني آن است.
در نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل ليزر 600 وات پيوسته نيز ارائه شده است.

*** دستگاه الكتروريس
كاربرد فيلتراسيون در بعضي از صنايع به ويژه فاضلاب ها رو به افزايش است، در واقع اين دستگاه با اضافه كردن نانوفيبر به فيلترهاي معمولي كارايي فيلترها را افزايش مي دهد.
در حال حاضر نانوالياف ها كاربردهاي بسياري از جمله در ماسك هاي تنفسي، فيلترهاي صنعتي و تجهيزات پزشكي دارد، با استفاده از فيلترهاي توليدي از اين دستگاه مي توانيم شاهد صرفه جويي انرژي در نيروگاه ها باشيم.
شركت دانش بنيان 'فناوران نانو مقياس' توانسته است علاوه بر صادرات اين دستگاه به كره جنوبي، دانش فني دستگاه الكتروريس صنعتي را به مالزي ارائه كند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: