کد خبر: ۱۰۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>معرفی طب سنتی و شناساندن ساماندهی شده این طب در قالب معاونت، از اقدامات وزارت بهداشت بود که به نتیجه مطلوب نرسید.
به گزارش شفا آنلاین،حدود دو سال پیش بود که بی صدا معاون طب سنتی منصوب و بعد از گذشت این دو سال با همان سکوت، معاونت طب سنتی منحل شد. البته جالب توجه است که طی این دو سال خبرهای مربوط به این معاونت با سرو صدایی بالا منتشر می شد.

 تصور بر این بود که طب سنتی ایرانی اسلامی روز به روز در میان ایرانیان مطرح تر و در میان داوطلبان آموختن این طب در کشورهای دیگرمحبوب ترمی شود، که با کمال ناباوری با انحلال این معاونت رو به رو شدیم.

ایرج حریرچی قائم مقام و معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سی سال اخیرهمگام با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، تلاش شده  تا طب سنتی جایگاه خودش را پیدا کند، گفت: سوال کلیدی این است که چرا در این سال ها طب سنتی نتوانسته نقش واقعی خود را پیدا کند؟

پای طب سنتی در کفش طب مدرن نمی گنجد
قائم مقام وزیر بهداشت،‌ در پاسخ این سوال به ناکام ماندن اهداف مورد نظراشاره کرد وگفت: شاید یکی از مهمترین مشکلات طب سنتی تلاش برای پا گذاشتن در راه طب مدرن است.

به عقیده برخی صاحب نظران،از زمان به فراموشی رسیدن طب سنتی و دست و پنجه نرم کردن مردم با داروهای شیمیایی، دو طب مدرن و سنتی با هم تفاوت داشتند. بعد از روی کار آمدن مجدد روش های سنتی درمان بیماری ها، همچنان جدایی این دو حوزه دیده می شد.

البته این جدایی به معنای صحیح بودن صرف یک روش و یا نادرست بودن صرف روش دیگر نیست و شواهد از مهجور ماندن هیچ یک از دو طب نشانی ندارد.

چشم انداز طب سنتی چگونه است؟
دکتر حریرچی با ابراز خرسندی از اینکه یکی از بندهای سیاست های کلی سلامت، طب سنتی است، افزود:  وزارت بهداشت 11 راهبرد و 34 سیاست اجرایی برای گسترش این طب مبتنی بر شاخص های دقیق تدوین کرده و در چشم انداز هم پیش بینی شده است.

وی گفت: بر اساس این چشم انداز، 20 درصد سهم بازار دارویی شامل داروی انسانی و دامپزشکی، 4 درصد بازار درمان و 10 درصد بازار بهداشت را به خدمات مرتبط با طب سنتی اختصاص داده ایم.

هنوز جا دارد!
دکتر حریرچی با اشاره به اینکه پدر طب سنتی ما ابوعلی سینا و رازی هستند و حتی کسانی قبل از میلاد مسیح می زیستند در تکمیل این طب نقش داشتند، گفت: به دنبال چالاکی بیشتر در این طب هستیم و می خواهیم طب سنتی را در اجتماع و داخل زندگی مردم ببریم.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: وزیر بهداشت سال ها در طب سنتی کار کرده و از معتقدین به این طب است؛ امیدواریم نتایج راهکارها و سیاست های اجرایی که مجموع وزارت خانه در این زمینه دارد، بسیار درخشان باشد.

به هرحال بحث از معایب این طب در کنار برنامه ها و سیاست های امیدوار کننده، خالی از لطف نیست.

طب سنتی ایرانی همسنگ طب مدرن
وی با بیان اقدامات استاندارد سازی، روزآمد کردن روش های تشخیصی و درمانی طب سنتی به عنوان یکی از  سیاست های ابلاغی، گفت: متاسفانه شاهد تقلب هایی در این طب بوده ایم مثلا در بعضی موارد مواد مخدر و محرک را با داروهای گیاهی مخلوط و به عنوان داروی طب سنتی عرضه می کردند.

دکتر حریرچی با تاکید بر اینکه برقراری و تعامل بین طب سنتی و مدرن برای حل این معضل، از برنامه های وزارت بهداشت است افزود: اگر طب سنتی مبتنی بر پیشگیری و سبک زندگی ایرانی باشد می تواند نقشی همسنگ طب مدرن پیدا کند.

برایش برنامه ها داریم
حریرچی اضافه کرد: متاسفانه با وجود این ظرفیت بزرگ طی یکی دو دهه اخیر در کشور به توسعه طب سنتی توجه کافی نشده است اما در این دوره با تاکید وزیر بهداشت قرار است، خدمات این طب گسترش پیدا کند.

وی گفت: فراگیری طب سنتی در شبکه های بهداشت و درمان شهر و روستا، توسط بهورزها و در قالب پزشک خانواده، از برنامه های پیش بینی شده وازرتخانه است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در حوزه ی طب سنتی گفت: برنامه وزارت بهداشت گسترش مراکز مجاز و معتبر خدمات طب سنتی است؛ به عنوان مثال امسال 20 سلامتکده طب سنتی جدید در کشور ایجاد می شود و خدمات طب سنتی در شبکه بهداشتی درمانی کشور با آموزش بهورزان ادغام می شود.

تشکیل معاونت طب سنتی کارساز نبود
دکتر حریرچی تاکید کرد: طب سنتی ایرانی اسلامی ظرفیت بسیار بزرگی برای ارائه خدمات سلامت و به خصوص حفظ سلامت با سبک زندگی سالم دارد و استفاده عاقلانه از آن می تواند بسیاری از چالش های امروز سلامت مردم را بر طرف کند.

 وی با اشاره به تبدیل معاونت طب سنتی به اداره کل افزود: دکتر خدادوست و همکارانشان بسیار فعال و دلسوز بودند اما یک معاونت با تشکیلات بروکراتیک به همراه متناظرین در دانشگاه ها در این ساختار چندان کارا نبود.  

خودشان هم در مسیر به طب مدرن بر می خورند
وی افزود: اساس طب سنتی ایرانی اسلامی بر ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماریهاست و به مردم توصیه می کند با تغذیه سالم و بهره گیری از اصول بهداشتی چگونه از بروز بیماری پیشگیری کنند اما وقتی بیماری مانند سرطان یا گرفتگی عروق به وجود آمد خود متخصصان طب سنتی نیز برای درمان به متخصصان پزشکی و جراحان نوین مراجعه می کنند.
برچسب ها: معاون ، طب سنتی ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: