کد خبر: ۱۰۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز آزمایشگاه تاکید کرد که دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی معتبر، به موقع و اقتصادی، نیازمند مدیریت یکپارچه شبکه آزمایشگاهی، ایجاد ساختاری منسجم و سازماندهی آزمایشگاه های کشور است.
به گزارش شفا آنلاین، در پیام سیدحسن هاشمی که دکتر سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت روز سه شنبه آن را در نهمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران قرائت کرد، آمده است: ضرورت وجود چنین ساختاری توسط سازمان بهداشت جهانی هم مورد تأکید قرار گرفته و کشورها ملزم به تدوین سند و برنامه ملی برای مدیریت یکپارچه خدمات آزمایشگاهی در نظام سلامت خود شده اند.
وزیر بهداشت در این پیام آورده است: با توجه به تمامی محدودیت های سازمانی، تشکیلاتی و اقتصادی و آگاهی از خواسته های همکارانم در حوزه های گوناگون خدمات آزمایشگاهی و نیازهای مادی و معنوی این بخش، امیدوارم با همتی بلند، همدلی و کارگروهی منسجم بتوانیم هر چه سریعتر سیاست های ملی برای ایجاد و مدیریت شبکه خدمات آزمایشگاهی در حوزه های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش را تدوین کرده، در عرصه برنامه ریزی کشوری و هدایت شبکه ارائه خدمات آزمایشگاهی و نظام ارجاع، گام های لازم را برداریم.
هاشمی تاکید کرد: از جامعه فرهیخته آزمایشگاهیان کشور انتظار می رود برای افزایش مهارت های همکاران فعالیتی مستمر داشته، ضمن ارتباط با مراکز علمی کشور و مجامع بین المللی نسبت به ارتقای دانش خود اقدام کنند.
وی در این پیام سی ام فروردین ماه زاد روز حکیم جرجانی را فرصتی ارزشمند برای قدردانی از زحمات و خدمات جامعه بزرگ آزمایشگاهی کشور دانسته و افزود: همکارانی که با تلاشی گسترده، ضمن تضمین و ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، در عرصه پیشگیری، کنترل و ایجاد نظام مراقبت از بیماری ها، خدمتی ارزشمند به نظام سلامت کشور و هموطنان عزیزمان ارائه می دهند.
همچنین در این مراسم از دکتر حمیدرضا کازرونی به عنوان پیشکسوت علوم آزمایشگاهی ایران و بنیانگذار و مجری طرح غربالگری نوزادان تجلیل شد.
کازرونی در این مراسم اظهار کرد: 41 بیماری نوزادان راکه می تواند سبب بروز اختلالات و مشکلات ذهنی و جسمی در سنین بالاتر شود، می توان با انجام آزمایشات به موقع در دوران نوزادی تشخیص و از بروز آنها پیشگیری کرد.
وی که برای نخستین بار غربالگری نوزادان را حدود 14 سال پیش در استان فارس آغاز کرد، به نمونه ای از موفقیت این طرح اشاره کرد و گفت: اولین نوزادی که تحت آزمایش بیماری فنیل کتونوری (PKU) (اختلالات مغزی و پوستی در اثر تجمع اسیدآمینه) در استان فارس قرار گرفت، در حال حاضر در یکی از دبیرستان های تیزهوشان این استان مشغول تحصیل است در صورتی که اگر این آزمایش روی او انجام نمی شد، دچار عقب ماندگی ذهنی می شد.
کازرونی ابتدا طرح آزمایش های غربالگری نوزادان از نظر بررسی بیماری های متابولیک را در استان فارس اجرایی کرد که پس از آن به برنامه غربالگری کشور تبدیل شد.
طرح غربالگری نوزادان از سال 1376 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد؛ این طرح در ابتدا اختیاری بود اما به دلیل عدم استقبال برخی خانواده ها، اجباری شد.
در قالب این طرح بیماری های کم کاری تیروئید، فاویسم (حساسیت های شدید تنفسی، پوستی و گوارشی به باقلا)، فنیل کتونوری (PKU) (اختلالات مغزی و پوستی در اثر تجمع اسیدآمینه) و گالاکتوزمی (عدم تحمل شیر و عقب ماندگی ذهنی در نوجوانی) برای نوزادان استان فارس و بیماری های کم کاری تیروئید و PKU برای نوزادان سراسر کشور اجرا می شود.
کازرونی، در دوازدهم مردادماه سال 1336 در شیراز متولد شد. اواخر دی ماه سال 1354 برای تحصیل به آمریکا رفت و در آنجا در رشته علوم آزمایشگاهی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرد و در سال 1361 به ایران بازگشت. وی مقطع دکترا را در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گذراند و به عضویت هیات علمی این دانشگاه درآمد.
نهمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از امروز سه شنبه 31 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی درحال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: