کد خبر: ۱۰۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>روانشناسی>نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد بیش از 70 درصد والدین یکی از فرزندان خود را بیشتر از دیگر فرزندان دوست دارند و در اکثر موارد، این فرزندِ محبوب همان فرزند اول خانواده است.

به گزارش شفا آنلاین،پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیای امریکا انجام شد نشان داد که از 768 پدر و مادری که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، 70 درصد مادرها و 74 درصد پدرها این مساله را که یکی از فرزندان خود را بیش از سایرین دوست دارند، تایید کردند.

در این پژوهش 384 خانواده مورد مطالعه قرار گرفتند. تمام شرکت کنندگان خانواده‌های دارای 2 فرزند بودند و فرزندان به فاصله 4 سال از یکدیگر به دنیا آمده بودند.

نتایج تحقیق همچنین نشان دادند که فرزندی که بیشتر مورد علاقه است معمولا فرزند اول است.

در این پژوهش همچنین از کودکان سوال شد که آیا حس کرده‌اند رفتار پدر و مادر با آنها تبعیض آمیز است، و این که آیا این مساله بر عزت نفس آنان تاثیر گذاشته است یا خیر.

فرزندان کوچکتر بیش از فرزندان بزرگتر از رفتار تبعیض آمیز والدین خود شکایت داشته و آن را دلیلی بر عزت نفس کمتر خود می دانستند. آنها گفتند معمولا خواهر یا برادر بزرگتر آنها مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد و رفتار ویژه‌ای با او می‌شود.

این پژوهش به سرپرستی کاترین کانگر، استاد مطالعات خانواده و رشد انسان در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد. کانگر با بیان اینکه تصور می‌کرده است فرزندان اول نارضایتیِ بیشتری از رفتار غیرمنصفانه والدین خود داشته باشند، گفت از نتایج تحقیق شگفت‌زده شده است.

وی افزود: «فرضیه ابتدایی ما این بود که فرزندان بزرگتر به دلیل جایگاهی که در خانواده به عنوان فرزند اول دارند، بیش از سایرین از رفتار تبعیض‌ آمیز والدین خود ناراضی باشند. اما با توجه به نتایج تحتقیق، این فرضیه مورد تائید قرار نگرفته است.»

نتایج این پژوهش در نشریه «روانشناسی خانواده» منتشر شده است.

پیش از این نیز پژوهشی دیگر در این حوزه نشان داده بود که فرزندان اول خانواده معمولا از برادر یا خواهر کوچکتر خود، باهوش‌تر هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: