کد خبر: ۱۰۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>سلامت جنسی>اغلب خانم‌ها بعد از اینکه با استفاده از بی‌بی‌چک یا انجام آزمایش خون، متوجه مثبت شدن تست بارداری‌شان می‌شوند این سوال برایشان مطرح است که بهتر است چه زمانی برای سونوگرافی مراجعه کنند و دلیل انجام این سونوگرافی‌ها برای چیست.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مریم خادم، متخصص زنان و زایمان به این سوال پاسخ می‌دهد.

اهمیت سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری

با مثبت شدن تست باردارى اغلب خانم‌ها براى اولين سونوگرافی مراجعه می‌کنند و حتى برخى مايلند تا در همان سونو جنسيت هم به آنها گفته شود! واقعيت اين است كه سه هفته پس از تاخير عادت ماهیانه (سن باردارى هفت هفته) اولين سونوگرافى باردارى انجام مي‌شود. با انجام سونوگرافی در این زمان می‌توان متوجه شود که احتمال باردارى خارج رحمى، مول، تخمك پوچ محرز وجود دارد یا نه. علاوه بر این، جنين زنده در داخل رحم مشاهده و در این مرحله تعداد قل نيز معلوم مي‌شود.

سونوگرافى بعد، در هفته ١١ تا ١٣ هفته و شش روز قابل انجام است كه «سونوگرافی سلامت نوبت اول» نام دارد و بايد به همراه غربالگرى خون دو گانه انجام شود. اين سونو، سلامت ژنتيكى جنين و برخى ناهنجاري‌هاى اوليه را نشان مي‌دهد. 

سونوى سلامت نوبت دوم، در هفته هجدهم تا بیست و چهارم بارداری، انجام می‌شود و نقائص ژنتيكى ماژور و برخى از مينورها را نشان مي‌دهد و بسيار مهم است. در انتهاى هفت ماهگى، از نظر پايش رشد جنين و وضعيت كلى باردارى نیز سونوى مجدد انجام شده و نهايتا در هفته سی و ششم تا سی و هفتم بارداری، سونوى ترم جهت بررسى رشد و وزن جنين و نحوه قرارگيرى جنين و جفت براى تعيين نوع زايمان انجام مي‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه سونوگرافی در هر ويزيت در حاملگى نرمال يا كم خطر، جايگاهى ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: