کد خبر: ۱۰۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 03
شفاآنلاین:بیمه و بانک>مدتی است که گفته می شود مردم ایران به خریدن جنس تقلبی اما ارزان عادت کرده اند. این مساله را می توان از برند سازی های نزدیک به نام اصلی در بازار لوازم خانگی و حتی تلفن همراه و خرید پوشاک و کیف و کفش بی کیفیت به خوبی دریافت. حتی خرید لباس ها و ...
به گزارش شفاآنلاین : مدتی است که گفته می شود مردم ایران به خریدن جنس تقلبی اما ارزان عادت کرده اند. این مساله را می توان از برند سازی های نزدیک به نام اصلی در بازار لوازم خانگی و حتی تلفن همراه و خرید پوشاک و کیف و کفش بی کیفیت به خوبی دریافت. حتی خرید لباس ها و لوازم چینی درجه 3 با اطلاع از بی کیفیتی آنها به قیمت ارزان تر نیز نشانه ای خوب برای درک این مساله است. با این حال بین این مساله که با آگاهی یک جنس تقلبی را خریداری شود  تا اینکه که کالایی تقلبی را به اسم اصل به شما بفروشند، تفاوت  از زمین تا آسمان است.

مثلا اگر یک کیف برند با قیمت بالا خریداری شود و بعد کشف شود که مارک روی کیف قلابی است  یا اگر یک عطر با قیمت گزاف خریداری  شود و معلوم شود در پایین شهر تهران پر شده است! عطری که جعبه و پلمپ دارد! این اتفاق مدت هاست در خصوص سکه های طلا نیز رخ می دهد.

سکه هایی که این روزها برای هدیه دادن مشتری زیادی دارند و از کادوی عروسی گرفته تا مهریه و حتی در تولدها و به دنیا آمدن نوزادان به عنوان هدیه باکلاس و با پرستیژ، باقیمت مصوب در بازار خریداری می شوند اما صاحب هدیه بعد از دریافت آن وقتی قصد فروش آن را دارد با جمله هایی از قبیل: وزن سکه از وزن روی وكيومش کم تر است، یا اینکه این سکه پلمپ بانک مرکزی نیست و ارزان است، مواجه می شوند.

کار به جایی رسیده که حتی براي خريد سكه، حتي به سكه‌های وكيوم ‌شده و پلمپ شده نيزنمی شود اعتماد کرد چرا که ممكن است عده‌ای سودجو از نام سكه‌فروشان معتبر در بازار استفاده کرده باشند و سكه‌های تقلبی و يا سکه هایی با وزنی كمتر از ساير سكه‌ها را همراه با پلمپ روانه بازار كرده باشند.

بارها و بارها پیش آمده که با خرید سکه از یک طلا فروشی و صرافی معتبر، وقتی بعد از چند وقت برای فروش آن سکه مراجعه می شود، خریدار مصرانه می گوید این سکه بانکی نیست و پلمپش هم جعلی است.

کافی است کاغذ خرید و یا به اصطلاح رسید خرید را نگه نداشته باشید. بدون  داشتن کاغذ خرید، حتی با مراجعه به محل خرید سکه نیز نمی توان اثبات کرد که این سکه از همان طلا فروشی و یا صرافی تهیه شده و باید ضرر و زیان زیادی را تحمل کرد. البته گاهی با داشتن کاغذ خرید نیز طلافروشی ها و صرافی ها زیر بار خرید مجدد سکه با قیمت سکه بانکی نمی روند و کار به شکایت به اتحادیه ها و شکایت قضایی هم می رسد.  این در حالی است  که سکه های طلا با وزن کمتر مثل سکه های یک گرمی  ضرب بانک مرکزی، شماره سریال نیز دارند که در کاغذ خرید آنها درج می شود و جای هیچ انکاری را باقی نمی گذارد اما برای سکه های ربع، نیم و تمام  این اقدام از سوی بانک مرکزی انجام نشده است.

محمد كشتي‌آراي رئيس اتحاديه طلا و در این خصوص می گوید: برخي از خريداران سكه با اين بهانه به دنبال خريد سكه‌ها به ميزاني كمتر از قيمت رايج در بازار هستند، اقدام به خرید این سکه ها می کنند، بنابراين شما بايد علاوه بر اينكه مواظب باشيد تا به دام دلالان و فروشندگان سكه‌های تقلبی نيفتيد، بايد مواظب خريداران سكه‌ها نيز باشيد!

البته گويا سكه‌هاي تقلبی و سكه‌هاي كم‌وزن‌تر از سكه‌هاي رايج در بازار را نمي‌توان از همه‌جا تهيه كرد اما با این حال این امر دلیل خوبی برای بی توجهی مسئولین به خصوص در بانک مرکزی نیست. از سوی دیگر این تمام ماجرای خرید سکه نیست. در فروش سکه به نوع دیگری هم تقلب می شود و آن هم این است که درباره سال ضرب و عیار سکه ها موقع خرید سکه به خریدار توضیح داده نمی شود.

به این معنا که به عنوان مثال وقتی برای خرید ربع سکه وارد یک طلا فروشی یا صرافی می شوید و می گویید یک ربع سکه می خواهید، معمولا یک ربع سکه به شما داده می شود که پلمپ شده، پول را حساب می کنید و خارج می شوید غافل از اینکه ممکن است سال ضرب سکه قدیمی باشد که از نظر وزنی،  با وزن کمتری در سال های گذشته ضرب شده یا از نظر عیار پایین تر است و قیمت کمتری در هنگام فروش دارد. در هر حال از این دست تقلب ها در بازار سکه زیاد است و ای کاش هم اتحادیه طلا و جواهر تهران و هم بانک مرکزی تدابیر جدی در خصوص این تخلفات بیاندیشند که مردم بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند.فردا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: