کد خبر: ۱۰۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 20
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>معاون انتظامی سازمان نظام‌ پزشکی کشور از فعالیت 198 دادسرای نظام پزشکی برای رسیدگی به شکایات و تخلفات پزشکی خبر داد و گفت: هیچگونه شکایات تلفنی در حوزه پزشکی پذیرفته نیست.
به گزارش شفا آنلاین،علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور با بیان اینکه در تمام دنیا شکایت از کادر درمانی وجود دارد و 3 درصد خدمات درمانی منجر به شکایت می شود، اظهار داشت: رسیدگی به شکایات 2 بعد فنی و تخصصی دارد و باید مشخص شود کجا قصور و کوتاهی و کجا عارضه اتفاق افتاده است. در سال گذشته 670 میلیون بار مراجعه درمانی از ویزیت ساده تا اقدام درمانی 6 ماهه انجام شده که از این تعداد 7.5 میلیون بیمار بستری شده‌اند و کل شکایت از جامعه پزشکی 12 هزار مورد بوده است و طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی در تهران 80 شکایت تعرفه‌ای ثبت شده است.

وی با بیان اینکه مهم نیست این کوتاهی در نظام پزشکی یا تعزیرات حکومتی‌ یا‌ دادسراهای عمومی و یا دانشگاه‌ها به ثبت رسیده باشد، افزود: ما هیچ مشکلی مبنی بر اینکه نظارت بر پزشکان بر عهده چه نهادی باشد نداریم ولی در نهایت تشخیص عارضه پزشکی توسط کارشناسان پزشک باید صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: در کل کشور 198 دادسرا برای رسیدگی به شکایات وجود دارد و ما در دادسرای سازمان نظام پزشکی به دنبال شاکی نیستیم بلکه وظیفه ما رسیدگی به شکایات و کشف خطا و خطاکار است. 

وی با بیان اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره در شکایت‌ها تاثیر بسزایی دارد اما این مسئله را رد نمی‌کنیم که مردم ایران بر اساس فرهنگ غنی که دارند نجیب بوده و اهل شکایت نیستند، تصریح کرد: 5 هزار پرونده در سازمان نظام‌ پزشکی تشکیل شده است که در دادسراهای عمومی آمار محکومیت پزشکان 40 درصد اما در نظام‌پزشکی 42 درصد بوده است که همه به علت عارضه نبوده بلکه عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور در مورد سامانه 1690 گفت: این سامانه دارای سه ویژگی اعم از اخذ شکایات تلفنی، بازرسی فعال بر حسب شکایت‌ها و گزارش‌ها و کارشناسی‌های متمرکز است.

وی با بیان اینکه در تهران شکایت‌های منجر به تشکیل پرونده، 128 مورد از زمان راه اندازی سامانه 1690 است، افزود: از این تعداد پرونده 117 مورد به بیمارستان‌ها برمی‌گردد که البته 70 درصد آن ها تبرئه شدند. 11 مورد شکایت تعرفه‌ای از پزشکان به علت دریافت وجه اضافی بوده که تنها برای 5 مورد رای صادر شده است.

وی در پایان درباره شکایات تلفنی از تخلفات پزشکان توضیح داد و افزود: ما هیچ‌گونه شکایت تلفنی را نمی‌پذیریم و به مانند تمام دادگاه‌ها در ایران باید افراد شاکی حضوری به سازمان مراجعه و شکایت خود را مکتوب و مشخص کنند که این کار در تعزیرات و دادسراها نیز صورت می‌پذیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: