کد خبر: ۱۰۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 13
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادث پزشکی>دانشمندان و فیزیکدانان در پی انجام مطالعات و پژوهش های جدید اظهار داشتند که نامرئی اشیا به طور کامل هرگز امکان پذیر نیست ، این موضوع پایان رویای چند هزار ساله بشر برای نامرئی شدن است

به گزارش شفا آنلاین،به تازگی تیمی از دانشمندان و فیزیکدانان بین المللی به بررسی جامع و دقیق امکان نامرئی شدن کامل اشیا پرداخته و به این نتیجه رسیدند که چنین کاری از نظر علمی غیر ممکن است. در همین رابطه رابرت تامپسون از اساتید دانشگاه اوتاگو نیوزیلند که در این مطالعات مشارکت داشت ، اعلام کرد: مطالعات جدید نشان می دهد  پنهان کردن یک شنل از دید ناظران همانند آنچه در تردستی اتفاق می افتد ممکن نیست .

تلاش برای مخفی کردن یک شی به وسیله هدایت نور ، تنها به وسیله سریع ترین مسیر که همان مسیر مستقیم است امکان پذیر است و شکست نور در اطراف یک شی باعث به وجود آمدن تاخیر و دیده شدن این تردستی خواهد شد.

 وی در ادامه توضیحات خود افزود: در بسیاری از برنامه های تردستی و شعبده بازی شاهد  پنهان کردن یک شنل از دید بینندگان گروه اصلی هستیم  و این در حالی است که گروه دیگری با زاویه دیدی متفاوت قادر به دیدن این تحریف خواهند بود .

لازم به توضیح است که نظریه نسبیت خاص انیشتین در این خصوص کمک بزرگی به توضیح این مسئله می کند . در نظریه فضا ومکان یا همان نسبیت خاص این گونه عنوان میشود که تلاش برای مخفی کردن یک شی به وسیله هدایت نور ، تنها به وسیله سریع ترین مسیر که همان مسیر مستقیم است امکان پذیر است و شکست نور در اطراف یک شی باعث به وجود آمدن تاخیر و دیده شدن این تردستی خواهد شد.

به تازگی در برخی موارد افرادی موفق شدند با استفاده از کت های نامرئی باعث به اشتباه انداختن بیننده شوند و این در حالی است که این پدیده تنها یک تک فرکانس را پوشش می دهد و در ادامه دامنه امواج نور اطراف این جسم را احاطه کرده که به لطف اثر دوپلر نسبیتی امواج نور توسط جسم در حال حرکت خم می شوند .

فیزیکدان برجسته ، جاد حلیمه از دانشگاه ماکسیمیلیان لودویگ مونیخ  از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی محسوب می شد که در کنار رابرت تامپسون به بررسی این پدیده پرداخته و هردو اظهار داشتند : پدیده نامرئی جلوه کردن اشیاء تا زمانی مقدور خواهد بود که دامنه موج نور مستقیم بینندگان را به خطا ی دید وادار کند .

در پایان این پژوهش اعلام شد که هدف از این تحقیقات ، کشف قابلیت های این فن آوری برای نیل به اهدافی جدید است .

گفتنی است نتایج این تحقیقات در آخرین شماره از مجله فیزیکال ریویو منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: