کد خبر: ۱۰۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>معاون فنی دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش شاخص نرخ باروری و فرزندآوری زنان در سال های آینده جمعیت کشور را تهدید می کند.
به گزارش شفا آنلاین، محمد اسلامی روز سه شنبه در همایش سیاست های جمعیتی و ارتقای نرخ باروری در مشهد افزود: نرخ باروری در کشور اکنون 1.8 فرزند است درحالی که حد جایگزینی شاخص جهانی نرخ باروری کلی 2.1 فرزند می باشد و این تعداد فرزندانی است که هر زن به طور میانگین در طول دوره باروری باید به دنیا بیاورد.
وی اظهار کرد: در صورت ادامه روند کاهش نرخ باروری در کشور در 20 سال آینده نرخ باروری در ایران صفر می شود و پس از آن نیز سیر منفی را طی خواهد کرد.
وی ادامه داد: در چند دهه گذشته شاخص نرخ باروری کلی در ایران هفت فرزند بود.
به گفته وی، هم اکنون شاخص باروری در آمریکا بیش از دو فرزند است و این کشور با راهکارهایی از جمله مهاجرت پذیری نرخ باروری را افزایش داد، اما این راهکارها در ایران کاربردی نیست.
اسلامی با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با جمعیت گفت: این سیاست ها در 14 بند تدوین شده که از آن جمله می توان به افزایش ازدواج، کاهش طلاق، کاهش فاصله تولد اولین فرزند پس از ازدواج و مقابله با افزایش سن ازدواج اشاره کرد.
معاون فنی دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بخشی از سیاست های مزبور به وزارت بهداشت مربوط می شود اما نقش سایر نهادها و ارگانها نیز در ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت اهمیت بسیار دارد.
وی بالاترین نرخ باروری در خراسان رضوی را متعلق به شهرستان تایباد با سه فرزند عنوان کرد و گفت: شاخص باروری در شهر مشهد 1.86 فرزند است.
وی اظهار کرد: طیف بارداری و شاخص نرخ باروری کلی در شهرستان های مختلف خراسان رضوی متفاوت است لذا برنامه ریزی در این زمینه باید با دقت و ملاحظات لازم صورت گیرد.
اسلامی با اشاره به تحقیقات انجام شده پیرامون نرخ باروری در شهرستان های خراسان رضوی گفت: بررسی های انجام شده در چند شهرستان استان نشان می دهد که میزان سواد زنان مهم ترین عامل در این زمینه بوده است یعنی زنان با سواد یکسان، تعداد فرزندان مساوی دارند.
همایش سیاست های جمعیتی و ارتقای نرخ باروری کلی با حضور فرمانداران، روسای سازمان ها، مدیران کل و رئیسان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی خراسان رضوی به مدت یک روز در مشهد برگزار شد.
برچسب ها: ازدواج ، باروری ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: