کد خبر: ۱۰۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>روانشناسی>به گفته محققان، شادی می‌تواند تحریک‌کننده یک بیماری قلبی باشد که به حملات قلبی و حتی مرگ منجر می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،  پیش از این اعتقاد داشتند سندروم تاکوتسوبو که آن را سندروم قلب شکسته نیز می‌نامند، با دوره‌های فشار عصبی شدید مانند اندوه، خشم یا ترس تحریک می‌شود. با این حال مطالعات جدیدی که در ژورنال اروپایی قلب منتشر شده است، نشان داد که خوشحالی هم امکان دارد قلب شما را بشکند.

       این سندروم در نتیجه ضعف ناگهانی و موقت عضلات قلب است که سبب بزرگ شدن بطن چپ قلب از پایین می‌شود، در حالی که گردنه آن باریک باقی می‌ماند؛ بنابراین خون‌رسانی به خوبی انجام نمی‌گیرد. وضعیتی که شبیه شکل نوعی از دام‌های ویژه اختاپوس در ژاپن به نام تاکوتسوبو است که نام خود را نیز از آن گرفته است. این اختلال نادر تنها از سال ۱۹۹۰ شناخته شده است و اکنون برای نخستین بار، پژوهشگران اطلاعات ۱۷۵۰ بیمار مبتلا به آن را در ۹ کشور مختلف بررسی کردند.

این گروه پی بردند که یک محرک هیجانی قطعی در ۴۸۵ بیمار برای آغاز این بیماری وجود داشت. از بین این تعداد، ۲۰ بیمار (۴ درصد) پس از مواقع خوشحالی، نظیر جشن تولد، مراسم عروسی، مراسم تودیع، پیروزی تیم ورزشی موردعلاقه‌شان یا تولد نوه، به این سندروم مبتلا شدند. اگرچه اکثریت این موارد شامل حدود ۴۶۵ نفر (۹۶ درصد)، بعد از مواقع ناراحتی یا استرس‌زا نظیر مرگ یکی از اعضای خانواده، حضور در مراسم تدفین، تصادف، نگرانی در مورد بیماری یا مشکل در روابط، مبتلا به این سندروم شدند. ۹۵ درصد افراد تجربه کننده این سندروم را زنان تشکیل می‌دادند. میانگین سنی افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته، ۶۵ سال و سندروم قلب شکسته ناشی از شادی، ۷۱ سال بود.

       دکتر یلنا قدری، متخصص قلب از دانشگاه زوریخ سوئیس می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که محرک‌های این بیماری می‌تواند بسیار متنوع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، باشند. بیمار دارای این سندروم، دیگر فقط قلب شکسته‌ای ندارند و احساسات مثبت نیز قادر به تحریک آن است.»

       خانم قدری در ادامه گفته است: «متخصصان حوزه سلامت باید از این مساله آگاه باشند و در نظر داشته باشند بیمارانی که با علائم حمله قلبی از یک میهمانی شاد به اورژانس آورده می شوند (نظیر درد در قفسه سینه و اختلال در نفس کشیدن) درست به اندازه افرادی که یک خبر ناخوشایند را شنیده‌اند ممکن است که به این سندروم مبتلا شده باشند.» پزشکان باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و در نظر بگیرند که بیمارانی که پس از یک رویداد شاد با نشانه‌های حمله قلبی مثل درد قفسه سینه و تنگی نفس مراجعه می‌کنند، به اندازه اتفاقات منفی مشکوک به سندروم تاکوتسوبو هستند.

       خوشبختانه معمولاً در این بیماران بر خلاف حمله قلبی، بهبودی کامل بدون هیچ صدمه دراز مدتی به قلب حاصل می‌شود.سپید
WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: