کد خبر: ۱۰۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>تحقیقات جدید نشان می‌دهند ویروس زیکا ممکن است در ایجاد نشانگان گی‌یان - باری نقش داشته باشد؛ نشانگانی که در آن دستگاه ایمنی فرد به بخشی از دستگاه عصبی خودش حمله می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران می‌گویند نمونه‌های خون‌گرفته شده از 42 بیمار دارای نشانگان گی‌یان- باری در طول شیوع ویروس زیکا در پلینزی فرانسه، نخستین شواهد عینی را برای اثبات این مسئله فراهم می‌آورد که ویروس زیکا می‌تواند چنین اختلال عصبی جدی را به وجود آورد.

 هیو ویلیسون، استاد عصب‌شناسی کالج پزشکی دانشگاه گلاسکو دراین‌باره می‌گوید: «احتمال ایجاد نشانگان گی‌یان-‌باری در افرادی که به ویروس زیکا آلوده‌شده‌اند، کم است (کمتر از یک نفر در هر هزار نفر که به این ویروس آلوده‌شده‌اند) بنابراین در افراد مبتلابه عفونت حاد ویروس زیکاست که باید تا حدود زیادی درباره امکان ایجاد نشانگان گی‌یان-‌باری احساس خطر کرد.» او در ادامه گفت که این مطالعه رابطه علت و معلولی را در این باره به اثبات نمی‌رساند،مقامات بهداشتی نیاز به برنامه‌ریزی‌های بیشتری برای مبارزه با افزایش نشانگان گی‌یان‌-باری نیاز دارند.

       به‌رغم یافته‌های جدید، یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: «دشوار است که به‌طور قاطعانه عفونت زیکا را در تمامی این بیماران به اثبات برسانیم زیرا بسیاری از این افراد ممکن است به عفونت ویروس دنگی آلوده‌شده باشند که با ویروس زیکا ارتباط نزدیک دارد و در منطقه پلینزی فرانسه شیوع دارد.» عفونت ویروسی زیکا در زنان باردار با نقص مادرزادی میکروسفالی مرتبط دانسته می‌شود که در آن مغز و جمجمه جنین به‌طور چشمگیری رشد نکرده است. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، این بیماری واگیردار که از بهار گذشته آغازشده بیش از 5 هزار و 600 مورد مشکوک یا تاییدشده از تولد نوزادان دارای میکروسفالی را در پی داشته است.سپید
healthday




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: