کد خبر: ۹۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 06
شفاا آنلاین>جامعه پزشکی>پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی این شهر، موفق به انجام نخستین عمل هیبرید بازگشایی عروق مغزی و قلبی به صورت همزمان شدند.
  به گزارش شفا آنلاین، در این عمل جراحی، بیماری که دچار تنگی عروق قلبی و داوطلب عمل جراحی باز قلب بود و به دلیل تنگی رگ کاروتید خون رساننده به مغز، خطر بالای سکته مغزی بعد از عمل داشت، مورد عمل هیبرید قرار گرفت.
در این عمل، ابتدا بازگشایی رگ کاروتید به روش کارگذاری استنت و بازگشایی با بالون با کمترین میزان داروهای رقیق کننده خون انجام گرفت و سپس با انتقال بیمار به اتاق عمل قلب، پیوند عروق کرونر انجام گرفت.
بیمار پس از عمل جراحی، هیچگونه سکته مغزی نداشت و با وضعیت عالی قلبی و مغزی از بیمارستان نمازی شیراز مرخص شد.
انسداد عروق قلب و شریان کاروتید (رگ شیرین مغز) هر دو از مهمترین دلایل مرگ و میر و معلولیت در جامعه ما محسوب می شوند و جراحی قلب یا پیوند رگ کرونر، یکی از راه های درمان انسداد فراگیر عروق قلبی (انسداد سه رگ عمده قلبی) است.
در صورتی که رگ کاروتید، همزمان تنگ باشد، احتمال سکته مغزی بعد از عمل جراحی قلب وجود دارد و یکی از راه هایی که احتمال سکته مغزی بعد از عمل را کاهش می دهد، عمل استنت و بالون رگ کاروتید است که پیشتر در شیراز این دو عمل با فواصل چند ماهه انجام می شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: