کد خبر: ۹۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی> وقتی‌که صحبت از اعتیاد می‌شود اکثر افراد فکر می‌کنند منظور اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است. متاسفانه در جوامع امروزی سوءمصرف مواد مخدر و الکل آن‌قدر زیاد است که اکثر افراد اعتیاد را تنها به مصرف مواد مخدر و نوشیدن مشروبات الکلی خلاصه می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین، اما علاوه بر اعتیاد به الکل و مواد مخدر اعتیادهای دیگری نیز رو به افزایش هستند که به آن‌ها اعتیادهای رفتاری می‌گویند. این اعتیادها نیز می‌توانند عواقب وحشتناکی را برای فرد به بارآورند، به‌طوری‌که ممکن است فرد کنترل زندگی خود را از دست دهد و در مسیر این اعتیادها گام بردارد. با توجه به عواقب منفی این اعتیادهای رفتاری در ادامه به ۸ مورد از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین اعتیادهای رفتاری اشاره می‌کنیم.

        اعتیاد به قمار: از میان اعتیادهای رفتاری اعتیاد به قمار یکی از اعتیادهایی است که شباهت بسیار نزدیکی با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارد.

 در حقیقت انجمن روانپزشکی آمریکا بر این اعتقاد است که اختلال قماربازی می‌تواند تبدیل به یک اختلال کنترل تکانه شود. تحقیقات نشان داده‌اند که اعتیاد به قمار همان نواحی از مغز را فعال می‌کند که در اعتیاد به مواد مخدر فعال می‌شوند علاوه بر این، درمان‌های اعتیاد به قمار معمولاً شامل همان درمان‌های رفتاری است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل استفاده می‌شوند.

        اعتیاد به رابطه جنسی: یکی دیگر از اعتیادهای رفتاری مرسوم اعتیاد به رابطه جنسی است. اگرچه به‌طور رسمی علاقه شدید و بیش‌ازحد به رابطه جنسی به‌عنوان یک اعتیاد طبقه‌بندی نمی‌شود، اما انجمن روانپزشکی آمریکا در آخرین نسخه «راهنمای آماری و شناختی اختلالات روانی» رفتار جنسی اعتیادآور را ذیل رده «اختلال رفتاری میل جنسی مفرط» قرار داده است. علاوه بر این، علائم مربوط به اعتیاد جنسی که شامل عدم کنترل شخصی و بی‌توجهی به عواقب رفتار خود هستند، شباهت بسیاری با علائم اعتیادهای معمول دارند.

        اعتیاد به اینترنت: روانشناسان بر این اعتقاد هستند که به‌طورکلی نمی‌توان اعتیاد به اینترنت را یک اعتیاد حقیقی دانست، اما وابستگی به اینترنت می‌تواند مشکلات اساسی را برای بعضی از افراد به بار آورد. علائم اعتیاد به اینترنت شامل فقدان کنترل خود و همچنین به بار آمدن عواقب منفی در محیط کار و خانه است. یکی از تحقیقات نشان داده است که فرد مبتلا ممکن است بی‌اختیار در طول یک روز ۱۱ ساعت از اینترنت استفاده کند. استفاده اجباری از اینترنت ۶ تا ۱۴ درصد کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

        اعتیاد به خرید: خرید کردن هم ممکن است تبدیل به یک رفتار غیرقابل‌کنترل شود که درواقع یک اختلال کنترل تکانه است و نمی‌توان آن را یک اعتیاد حقیقی دانست. تحقیقات نشان داده‌اند که خرید اجباری بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است هم ازنظر مالی و هم ازنظر شخصی مشکلاتی را برای فرد معتاد به خرید ایجاد کند. درمان این اختلال رفتاری معمولاً شامل مشاوره و درمان رفتاری است.

        اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای: تحقیقات نشان داده‌اند که اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بیشتر در میان پسرها و مردها رایج است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند از هر ۱۰ نفر ۸ تا ۱۸ ساله‌ای که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند یک نفر آن‌ها قادر به کنترل خود نیست. درمان در این مورد شامل مشاوره و رفتاردرمانی است.
اعتیاد به جراحی پلاستیک: بعضی از افراد برای بهبود زیبایی خود بارها و بارها بدن خود را زیر تیغ جراحی می‌برند. این افراد به حدی به جراحی پلاستیک تمایل دارند که همواره از این دکتر به آن دکتر می‌روند تا درنهایت یک جراح پلاستیک یا یک متخصص پوست با درمان آن‌ها موافقت کند. درواقع این افراد بیشتر به اختلال بدشکل‌انگاری بدن مبتلا هستند، نه اعتیاد به جراحی پلاستیک. ذهن افراد مبتلابه اختلال بدشکل‌انگاری همواره مشغول این فکر است که ظاهر زشت و بدشکلی دارند.

        اعتیاد به غذا: این موضوع که آیا احساس اجبار به خوردن غذا را باید اعتیاد به غذا تلقی کرد، سال‌هاست که موردبحث دانشمندان بوده است. حقیقت این است که اختلال پرخوری افراطی (binge eating) یکی از مشکلات جدی است که حدود ۳ درصد بزرگسالان را مبتلا می‌کند علائم این اختلال شامل پرخوری برای تسکین هیجانات، پرخوری به هنگام تنهایی و احساس گناه پس از پرخوری است. در این مورد هم کارشناسان آن را یک اعتیاد حقیقی نمی‌دانند.

        اعتیاد به رفتار پرخطر: افرادی که دنبال هیجان هستند ممکن است علائمی را داشته باشند که شبیه به علائم افراد معتاد به مواد مخدر است. این افراد علاقه شدیدی به چتربازی و بالا رفتن از صخره دارند و پس از مدتی دنبال ماجراجویی‌های خطرناک‌تری هستند تا هیجان بیشتری در خود ایجاد کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که این هیجان‌ها همان مواد شیمیایی را در مغز ترشح می‌کنند که در اثر استفاده از مواد مخدر ترشح می‌شوند.سپید
  EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: