کد خبر: ۹۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
شفا آنلاین>بیمه و بانک>در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ٢٧٥ واحد کاهش به مقدار ٧١هزارو ١١٨ واحد رسید.
 ارزش معاملات مانند روزهای گذشته درخور ‌توجه بود و بیش از یک‌میلیاردو ٧٠٠ میلیون سهم به ارزش سه‌هزارو ٣٨٩ میلیارد ریال در تالار دادوستد شد. شاخص کل فرابورس هم با ٢,٨ درصد کاهش نسبت به روز ابتدای هفته، در مقدار ٧٥٧ واحد جا خوش کرد. هرچند کلیات بازار دیروز منفی بود ولی با توجه به حجم معاملات نسبتا بالا و تغییر روند قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های تأثیرگذار بر بازار در دقایق پایانی، امیدواری را برای معاملات امروز ایجاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، در واقع با توجه به روند صعودی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر و اخبار مثبتی که همچنان امیدواری‌های زیادی را در فضای اقتصادی ایجاد می‌کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران، قمیت‌های منفی روز یکشنبه را برای ورود یا اصلاح پرتفوی خود مغتنم شمردند. صنعت بانکداری که در مدت اخیر کمک بسزایی به رشد بازار کرده بود، تأثیر منفی زیادی بر شاخص کل داشت.

سهام بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و پاسارگاد مجموعا ٢٥٨ واحد و نمادهای وغدیر، خودرو و فولاد هم به ترتیب ٨٤، ٣٧ و ٢٦ واحد از شاخص کاستند. بیشترین ارزش معاملات هم مربوط به صنایع خودرو، بانک‌ها و شیمیایی بود که به ترتیب هزارو ١٦٤، ٤١٠ و ٢٣٩ میلیارد ریال از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند.

نکته حائز اهمیت در ارزش معاملات آن است که تقریبا تمام معاملات به صورت خرد انجام شد و ردپای معاملات بلوکی دیده نمی‌شد. ازدیگرسو اختصاص حجم قابل ملاحظه‌ای از ارزش معاملات به سرمایه‌گذاران حقیقی می‌تواند نویددهنده روزهای بهتر و البته ادامه‌دار در بازار سرمایه باشد. با توجه به بازگشت قیمت جهانی نفت از محدوده کانال ٢٠ دلار به ٣٠ دلار و افزایش نسبی تقاضا برای این محصول، می‌توان کمی به گروه پالایشی‌ها هم در روزهای آتی امیدوار بود. همچنین خبر خوب افزایش ظرفیت تولید بنزین با کیفیت در پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس می‌تواند کمی تحرک را به این صنعت برگرداند. همچنین برگشت رئیس‌جمهور از سفر اروپا که منجر به قراردادهایی به ارزش بیش از ٥٠ میلیارد دلار شد، می‌تواند محرک و مشوق خوبی برای بسیاری از صنایع باشد.

علاوه بر صنعت خودرو و قطعات و بانک، صنعت بیمه ازجمله صنایع پرپتانسیل در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد بود؛ اما از بازار فلزات اساسی و سنگ معدنی‌ها خبرهای خیلی امیدوارکننده‌ای نمی‌رسد. با توجه به کاهش رشد شتابان اقتصاد چین و پیش‌بینی این روند برای سال جاری میلادی، باید همچنان درخصوص قیمت‌های جهانی این محصولات، کمی با حوصله بیشتر پیگیر روندها بود.

سیدعلی سیدخسروشاهی- تحلیلگر بازارهای مالی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: