کد خبر: ۹۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>اجتماعی>بیمه و بانک> سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش سلامت؛ موضوعی که همیشه چالش‌های خود را داشته و حالا شاید یکی از تنها راهکارهای حل مشکلات کلان بودجه‌ای بخش سلامت باشد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  هر چند که سرمایه‌گذاران با مشوق‌هایی که وزارت بهداشت و دولت تعیین کرده‌اند ترغیب به این اقدام شده‌‌اند  با برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی نشان می‌دهد که بروکراسی‌های اداری در بسیاری از موارد مانع از حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه شده و این مهم که اولین قدم تضمین سرمایه‌گذاری است به درستی در وزارت بهداشت دیده نشده‌است.

 آنطور که برخی از فعالان اقتصادی معتقدند، پروسه‌های طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در وزارت بهداشت که گاهی تا ماه‌ها به طول می‌انجامد انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد و فرد در این شرایط ترجیح می‌دهد که در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کند و تا زمانی که سیستم بروکراسی وجود داشته باشد، این موضوع به درستی محقق نمی‌شود.

 از طرفی براساس بخشنامه وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استان اختیار صدور مجوز برای بخش خصوصی از جمله ایجاد برای بیمارستان و درمانگاه را دارند ولی در قسمت تکنولوژی‌های نوین و سرمایه‌گذاری‌های سنگین صدور مجوز حتما باید توسط وزارت بهداشت انجام شود که همین موضوع باعث می‌شود، برخی سرمایه‌گذاران در این عرصه عقب‌نشینی کنند.

سنتی بودن سیستم سلامت در کشور
       اما پای صحبت برخی سرمایه‌گذاران نشستیم تا در خصوص فعالیت و علت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و موانعی که پیش روی سرمایه‌گذاری وجود دارد، برایمان توضیح دهند. شهریار وثیق، مدیر بازرگانی مرکز مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی خاورمیانه یکی از سرمایه‌گذارانی است که مسئولیت یکی از قطب‌های سرطانی را بر عهده گرفته و قرار است در این زمینه فعالیت کند.

وی در خصوص علت سرمایه‌گذاری در این بخش در گفت‌وگو با «سپید» گفت: «اخیرا با رفع تحریم‌ها و فضایی که ایجاد شده این استنباط را داریم که فضای بسیار خوبی حتی برای شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش سلامت وجود دارد. با توجه به رشد جمعیت و عقب‌افتادگی که در این حوزه وجود دارد سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای بازرگانی داشته باشد.

از طرفی مشوق‌هایی که دولت در این زمینه در نظر گرفت باعث شد که به سرما‌یه‌گذاری در این بخش ترغیب شویم.» وی با بیان اینکه در دهه فجر قطب سرطان تبریز با مشارکت دانشگاه تبریز شروع به کارخواهد کرد، ادامه داد: «ما همزمان چند پروژه را دنبال می‌کنیم از جمله پروژه کیت‌های دیالیز که قصد داریم آن را بومی‌سازی و با مشارکت شرکت خارجی در ایران سایتی راه‌اندازی کنیم که کیت‌های یک بار مصرف را تولید و با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانیم. همچنین فعالیت در زمینه واکسن در حال بررسی است.»

وثیق در بخش دیگری از سخنان خود به موانع سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: «سنتی بودن سیستم سلامت و نوع اداره بیمارستان‌ها برای دنیای امروز مشکلاتی دارد و سرمایه‌گذارانی که در این بخش قصد دارند سرمایه‌گذاری کنند شاید با این سیستم خیلی موافق نباشند. اکثر بیمارستان‌های ما به طور سنتی اداره می‌شود. بنابراین باید از این چارچوب‌ها خارج شد و ایده‌های نو وارد این حوزه کرد.» مدیر بازرگانی مرکز مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا واقعا سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت 35 درصد سود دارد، بیان کرد: «در زمینه قطب سرطان اصلا بحث سوددهی مطرح نیست.

این موضوع پروژه بسیار طولانی مدتی است یعنی بازگشت سرمایه در بعضی موارد تا 17 سال است ولی در تعامل با بخش بیمه و وزارت بهداشت ممکن است این زمان را کمتر کند. نقدینگی در هر بخشی ممکن است کاهش یابد و دولت هم از این موضوع مستثنا نیست. ولی دولت می‌تواند مطمئن‌ترین شریک در این خصوص باشد.» وثیق گفت: «مسیری که پیش رو داریم مسیر درستی است.البته چالش بسیار دارد و همه باید کمک کنیم در این بخش پیشرفت کنیم. در بخش سلامت برخی از بروکراسی‌های اداری لازم است. در واقع وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت باید مطمئن شود کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند چه کسی است و اهدافش چیست و چه نوع خدماتی می‌خواهد ارائه دهد. ولی با سایر بروکراسی‌ها مخالف هستم.»

لزوم تقویت حوزه‌های مغزافزاری در کشور
       مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد اما بر این باور است که بحث توسعه در کشور ما در حوزه‌های مغز افزاری باید تقویت شود و در این زمینه  گفت: «اصولا سرمایه‌گذاری‌هایی در این حد در کشور ما تعریف جدی نشده است و این روحیه وزیر بهداشت است که این صحنه را فراهم می کند. انسان‌ها باید اراده کنند و راه‌ها را هموار کنند ولی این موضوع در کشور ما هنوز آنطور که باید فراهم نشده است.»

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده از راه‌اندازی هلدینگ سلامت با مدیریت برخی پزشکان خبر داد و افزود: «اولین قدم ما پذیرش سرمایه گذاری در هفت هزار تخت بیمارستانی به صورت مدرن و پیشرفته در بیمارستانهای حدود 800 تا 1000 تختخوابی است که در هفت الی هشت نقطه کشورمستقر خواهد شد. همچنین در چارچوب حوزه سلامت فعالیت‌هایی از جمله نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی دارو و توریسم درمانی را نیز خواهیم داشت

از طرفی با وزارت‌بهداشت تفاهم کرده‌ایم که کنار بیمارستانها دانشکده علوم پزشکی راه‌اندازی کنیم. بخش آموزشی یکی از اهداف مهم این سرمایه گذاری است که امیدواریم بتوانیم در کیفیت خوبی آن را انجام دهیم.همچنین مجموعه بیمارستانی برای مبارزه با سرطان خواهیم داشت که بین 500 تا 1000 تخت در تهران خواهد بودو بیمارستان عمومی دیگری نیز در تهران خواهیم ساخت. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که سهام هفت هزار تخت بیمارستانی را به مردم عرضه عمومی خواهیم کرد که همه در این قضیه سهیم باشند.»

بروکراسی اداری بیشترین لطمه به سرمایه‌گذاران
       بابک یوسفی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بحث مراکز جامع سرطان نیزدر خصوص اقدامات صورت گرفته  گفت: «در شرکت سلامت سیوان کیش یک مرکز تشخیص پزشکی ویژه سرطان در استان البرز تاسیس کرده‌ایم که در مرحله بهره‌بردای است .در حال حاضر متقاضی این هستیم که مرکز جامع سرطان را با هماهنگی وزارت بهداشت در استان البرز احداث کنیم. اولین هدفمان در این مرکز توریسم درمانی با استانداردهای بین‌المللی است.»

 وی با بیان اینکه در بخش سلامت انتظار سود زیادی در ابتدای کار به دلیل تخصصی بودن نمی‌توان داشت، افزود: « اگر برنامه‌ریزی صحیح و استاندارد در این خصوص داشته باشیم در بلند مدت می‌توان انتظار داشت که به جایگاه مناسبی دست یابیم.» یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: «بیشترین چیزی که می‎تواند به سرمایه‌گذاری در این بخش لطمه بزند بروکراسی‌های اداری است که مقداری سرمایه گذار را دچار تشویش می‌کند و درگیرودار پروسه اداری می‌اندازد که اگر رفع شود مشکل خاصی را نمی‌توان انتظار داشت.»

اجازه دهند سرمایه‌گذاران در نهایت اندیشه اقداماتشان را ارائه دهند
       موسسه اعتباری عسگریه نیز در حال برنامه‌ریزی دو قطب سرطانی در کشور است. حجت‌الاسلام سید امین جوادی، مدیرعامل این موسسه گفت: «با مشارکت برخی از شرکت‌ها قصد داریم که ماشین‌آلات و بیمارستان‌ها هر چه زودتر تجهیز شود.»

 وی با بیان اینکه قطب سرطانی در استان کرمان، البرز و احتمالا بخشی از استان تهران خواهد بود، افزود: «در این قسمت به بحث سود نگاه نمی‌کنیم. به همین میزانی که بتوانیم هزینه‌های پولی که در سیستم بانکی بر ما وارد می‌شود را تامین کنیم کفایت می‌کند.

به دنبال این هستیم که به جامعه کمک شود و به دنبال سودآوری و اقتصادی بودن پروژه نیستیم البته به نظر می رسد از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود.» مدیرعامل موسسه اعتباری عسگریه بر این نکته تاکید کرد که اگر بخواهیم بخش خصوصی در سیستم درمانی وارد شود باید اجازه دهیم که در نهایت اقتدار،فکر و اندیشه کارشان را ارائه دهند تا هم خود و هم مردم از این مهم نهایت استفاده را کنند و از همه مهمتر با ایجاد فضای رقابت زمینه‌ای را برای کاهش هزینه‌ها فراهم کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: