کد خبر: ۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - 2013November 30
شفا آنلاین : رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه رضایتمندی مردم باید قطب‌نمای بیمه‌ها باشد، گفت:‌ اما واقعیت این است که رضایتمندی مردم از خدمات بیمه‌ها بسیار پایین است، در صورتی که مردم نباید تاوان بلبشوی بیمه‌های کشور را بپردازند.
به گزارش  شفا آنلاین ، محمد میرزابیگی در تشریح وضعیت بیمه‌ای کشور گفت: اگر ما نگاهی به وضعیت بیمه‌ها در دنیا بیاندازیم و مقایسه‌ای با آنچه در کشور خودمان داریم، انجام دهیم، متوجه می‌شویم که در کشور ما بیمه به معنای واقعی وجود ندارد.   وی ادامه داد: در حال حاضر تامین اجتماعی با 36 میلیون جمعیت بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور محسوب می‌شود، خوب است از بیمه شدگان آن یک نظرسنجی صورت گیرد تا میزان رضایتمندی آنها از این صندوق مشخص شود.   رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه دفترچه تأمین اجتماعی در بسیاری از مراکز ارائه‌ دهنده خدمات درمانی در حد یک کاغذ پاره مورد استفاده قرار می‌گیرد و این تجربه‌ای است که خود بنده از نزدیک شاهد آن بودم و بحثی نیست که بر اساس شنیده‌ها باشد، اظهار کرد: جای تأسف است در کشور ما که تمام تلاش دولت، مجلس و سیستم‌های مختلف بر این است که قوانینی وضع و اجرا شود تا نتیجه‌ای مطلوب در بحث سلامت و درمان مردم حاصل شود، وضعیت به این گونه است.   میرزابیگی خرید راهبردی خدمات را موجب شکسته شدن انحصار بیمه‌ای برشمرد و گفت: ما در بحث بیمه‌ها، دو گروه گیرندگان خدمت و ارائه دهندگان خدمت را داریم. در بحث ارائه‌دهندگان خدمت در حال حاضر در جایی مثل شورای عالی بیمه می‌بینیم که تعرفه‌هایی ویژه یک گروه تعیین شده و بر اساس نظام پرداخت فی فور سرویس، هر چه برگه‌های دفترچه بیمه کنده شود به ازای آن پول از مردم، دولت و بیمه‌ها کسر شده و پرداخت صورت می‌گیرد.   وی ادامه داد: از طرف دیگر، خدمات نتیجه محور نیست و هیچ ارزیابی مدونی صورت نمی‌گیرد که آیا خدمات واقعاً ارائه شده و نتیجه خدمت چه بوده است. در حالی که در دنیا موضوع عکس است و خدمات را نتیجه محور، ارزش محور و فرایند محور کرده‌اند.   به گفته رییس سازمان نظام پرستاری گایدلاین‌هایی تعریف کرده‌اند که در آن استانداردها مشخص هستند و درمان به صورت مدیریت شده ارائه شده و اجازه داده نمی‌شود که نیازهای القایی بیمه‌ها را از پای درآورد.   میرزابیگی افزود: ما در کشورمان آمده‌ایم به لحاظ شکلی صندوق سلامت ایرانیان را تعریف کرده‌ایم اما باید در نظر داشت که اصل محتوا است که باید درست شود، تا این نشود که نهایتاً یک تأمین اجتماعی دیگری راه بیافتد و در آن ارائه دهندگان خدمات و گیرندگان خدمات، رضایتمندی لازم را دارا نباشند.   وی با تأکید بر لزوم هدف گذاری بیمه‌ها گفت: ما باید ببینیم به کجا می‌خواهیم برسیم و منابع نظام سلامت را از طریق رضایتمندی مردم، کیفیت خدمات، قیمت پایین، عادلانه و در دسترس تأمین کنیم. زیرا اگر مردم واقعاً راضی باشند، مشارکت نیز می‌کنند اما در حال حاضر مردم نه راضی به مشارکت هستند و نه اینکه از خدمات بیمه‌ای راضی هستند.   رییس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم و معضلی اساسی که باید درمان شود، افزایش سرانه است. این بحثی است که همگی بر روی آن توافق داریم و شکی در آن نیست. ولی آیا نباید ابعاد این سرانه مشخص شود و وزن خدمات مختلف اعم از پیشگیری، درمانی، مراقبتی و ... در آن تعیین شود؟   وی اضافه کرد: اگر ما بدانیم که مثلاً وزن خدمات پیشگیری، n درصد است دیگر نمی‌آییم همه بودجه را در بالین صرف کنیم و برای پیشگیری چیزی باقی نماند. متأسفانه هنوز وزن خدمات شفاف نیست.   میرزابیگی با تأکید بر اینکه دنیا این مسیر را طی کرده است، گفت: در کشور ما هم باید این فرایند طی شود زیرا اگر به عنوان مثال ما وزن مراقبت را در سرانه تعیین کنیم آن وقت وضعیت قوانینی مانند قوانین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز مشخص می‌شود.   وی افزود: ما باید رضایتمندی مردم را قطب نمای اول قرار دهیم اما متأسفانه در خدمات بیمه‌ای ما، خدمات سلامت محوری مثل مشاوره و آموزش چندان جایگاه برجسته‌ای ندارند.   رییس سازمان نظام پرستاری که در برنامه خبری شبکه شش سیما حضور یافته بود، با اشاره به خدمات القایی و غیرقانونی در بیمه‌ها گفت: پزشک یا پرستار وقتی با تجویز راهکارهای تشخیصی و درمانی پیشرفته و گران‌قیمت مثل ام آر آی هزینه‌های زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند، بدون اینکه وقت و زمان مناسب و کافی برای معاینه بیمار صرف کند، هزینه‌های القایی و غیرقانونی به وجود می‌آید.   وی افزود: متأسفانه امروزه بیمه‌ها حتی پول زیرمیزی‌هایی که در نظام سلامت گرفته می‌شود را نیز می‌پردازند که باید این رویه اصلاح شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: