کد خبر: ۹۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>بیمه و بانک>خبر رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران و پیامد اصلی آن که با افزایش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی همراه خواهد بود، بورس‌‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس را لرزاند.
به گزارش شفا آنلاین، تحلیگران معتقدند، افزایش عرضه نفت ایران که در نتیجه رفع تحریم‌های هسته‌ای خواهد بود، مازاد عرضه نفت را بیشتر کرده که این موضوع کاهش بیشتر قیمت نفت را در پی خواهد داشت. این نگرانی‌ها، دیروز بورس‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس را لرزاند.

 به گزارش بلومبرگ، شاخص‌ها در بازار بورس قطر ٧,٢ درصد کاهش یافت که از سال ٢٠٠٩ میلادی در این بازار بی‌سابقه بوده است. همچنین بازار بورس ابوظبی نیز با ٤.٢ درصد کاهش در شاخص‌های عمومی آن پایین‌ترین سقوط را از نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی تجربه کرده است. شاخص‌های بورس در این بازار نسبت به افزایش در ماه جولای حدود ٢٣ درصد کاهش داشته‌اند. شاخص‌های بورس در بازار بورس ابوظبی نیز ٤.٦ درصد سقوط کرده‌اند؛ این در حالی است که میزان ارزش مبادلات تجاری به بالاترین رقم در سال جاری میلادی رسیده بود.

 بازار بورس عمان نیز ٣.٢ درصد کاهش داشته که از ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلادی تا‌کنون بی‌سابقه بوده است. فعالان بورس کویت نیز شاهد سقوط ٣.٢ درصدی شاخص‌ها بوده‌اند که بیشترین میزان سقوط از ماه می‌٢٠١٤ میلادی به شمار می‌رود. ارزش سهام در بازار بحرین نیز ٠.٤ درصد کاهش یافته است. شاخص سهام‌ها در تنها بازار بورس عربستان نیز با ٥.٢ درصد کاهش به پایین‌ترین رقم از مارس ٢٠١١ تاکنون رسیده است.

بانک «الرجحی» و شرکت «صنایع پایه عربستان» که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شیمیایی در جهان است، بیشترین کاهش را در سهام‌شان در بازار بورس عربستان شاهد بوده‌اند و این دو شرکت به ترتیب ٢.٤ و ٣.٧ درصد کاهش ارزش سهام داشته‌اند؛ درحالی‌که بیشتر تحلیلگران بر این باورند که دلیل اصلی کاهش شاخص‌ها در بازار بورس کشورهای عربی بازگشت تهران به بازارهای نفت و ورود منابع جدید است، «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان، امیدوارانه در کنفرانس عربی در ریاض گفت ثبات به بازار بازمی‌گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: