کد خبر: ۹۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>بیمه و بانک>تنها چند روز تا پایان سال 2015 باقی مانده و وقت آن رسیده که نگاهی به بهترین عملکردهای دارایی در سرتاسر جهان در سالی که گذشت بیندازیم.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سی بی ان سی، بطور قطع در برخی از طبقه های دارایی از جمله کالاها روندها کاملاً نزولی بود.

شاخص های بورس اروپایی
شاخص سهام FTSE MIB ایتالیا در سال ۲۰۱۵، ۱۲ درصد بازگشت داشت که بدین ترتیب به شاخص درجه یک حوزه یورو تبدیل شد. بازار بورس ایتالیا از برنامه تسهیلی گسترده حوزه یورو استفاده کرد آنها کمتر از آلمان صادرات محور و کمتر از چین مستعد رکود هستند.

صعود این شاخص محکم بود اما شاخص سهام MICEX روسیه در سال ۲۰۱۵، ۲۵ درصد صعود داشت. شرایط آنقدر هم که در روسیه بحرانی به نظر می رسید نبود و مردم را از این عملکرد بورسی متعجب کرد.

صندوق بین المللی پول برآورد می کند اقتصاد روسیه تحت فشار تحریم ها، افت بهای نفت، شرایط نامساعد سرمایه گذاران در بازارهای نوظهور و خروجی سرمایه در سالی که گذشت ۳.۸ درصد افت داشت.

برخی بر این باورند که روسیه از اوج سیاهی عبور کرده با این حال صندوق بین المللی پول انتظار دارد اقتصاد این کشور ۰.۶ درصد دیگر در سال ۲۰۱۶ افت داشته باشد.

بدترین عملکرد در شاخص های سهام اروپایی شاخص ASE یونان با افت حدود ۳۱ درصد گزارش شد.

انرژی
افت بهای نفت از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ آغاز شد و به سال ۲۰۱۵ کشیده شد. تولید گاز شیل آمریکا افزایش یافته و اوپک هم میزان تولید را کاهش نداده است در حالی که تقاضای چین مصرف کننده اصلی کالاها کاهش داشته است.

در این میان فیوچرز گازولین ژانویه در نیویورک ۱۵ درصد افت سالانه را شاهد بود که با اینحال در طبقه دارایی های نفتی اصلی بهترین عملکرد مربوط به این شاخه است در حالی که نفت برنت و نفت خام سبک و گاز طبیعی بین ۳۰ و ۳۵ درصد کاهش داشتند.

پیش بینی بارکلیز برای نفت برنت در سال ۲۰۱۵ در ازای هر بشکه ۵۴ دلار و برای سال ۲۰۱۶، ۶۰ دلار است.

شاخص های بورس آمریکایی
شاخص مروال آرژانتین با صعود ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۵ برترین عملکرد شاخص های اصلی در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را به خود اختصاص داد. شاخص بعدی با بهترین عملکرد در این منطقه شاخص سهام نزداک ۱۰۰ با افزایش ۹ درصد است.

فلزات قیمتی
قیمت کالا امسال در سراسر دنیا رو به کاهش بود و فلزات قیمتی هم از همین روند پیروی کردند.

طلا و نقره در سال ۲۰۱۵ با افت ۹ درصد قیمت مواجه شدند و بدین ترتیب دو فلز درجه اول به دو فلز با بدترین عملکرد تبدیل شدند. روز چهارشنبه یک اونس طلای اسپات با قیمت ۱۰۶۹ دلار به فروش رفت.

شاخص های سهام آسیایی
شاخص کامپوزیت شانگهای چین در سال ۲۰۱۵ نزدیک ۱۲ درصد بازگشت داشت و بدین ترتیب به بهترین عملکرد شاخص های آسیایی تبدیل شد.

ارز
دلار آمریکا در سال ۲۰۱۵ بخاطر پیش بینی های پیاپی اولین افزایش نرخ بهره بانک فدرال عملکرد نجومی داشت.
این ارز در برابر سبد ارزی ۹ درصد صعود کرد. از نظر جفت های ارزی بهترین افزایش نرخ دلار در برابر یورو اتفاق افتاد.
روز چهارشنبه نرخ یورو ۱۰.۹ دلار بود که در ابتدای سال ۲۰۱۵ با نرخ ۱.۲۱ دلار مبادله می شد. ادامه سیاست های تسهیلی بانک مرکزی اروپا باعث اعمال فشار بر ارز مشترک حوزه یورو شده است.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: