کد خبر: ۸۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 18
شفا آنلاین>بیمه و بانک>تعدادی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به تازگی روش نوینی را برای اخذ وثایق تسهیلات ابداع کرده اند!

به گزارش شفا آنلاین، بانک مرکزی از ابتدای سال جاری در ابلاغیه ای به تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نرخ تسهیلات را بصورت دستوری کاهش داد.

نرخ دستوری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات عقود مبادله ای ۲۱ و برای عقود مشارکتی حداکثر ۲۴ درصد تعیین شد.

این نهاد ناظر گرچه در بخشنامه های صادره خط بطلانی بر پرداخت تسهیلات با نرخ های ۲۸ و ۳۰ درصد کشید اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد.

با توجه به اینکه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همچنان با توجه به سررسیدهای بلندمدت برخی سپرده ها سود های بیش از ۲۵ درصد نیز پرداخت می کنند بنابراین به صلاح نیست که تسهیلات با نرخ های ۲۱ و ۲۴ درصد پرداخت شود.

برای حل این مشکل ابداع روش نوینی از اخذ وثایق و ضمانت ها به ذهن بانک ها رسید که به ضمانت های ترکیبی شهرت یافته است.

در این روش بانک به درخواست تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی مشتری ضمانت ترکیبی وجه نقد و چک را در دستور کار قرار می دهد.

به عبارت دیگر مثلا برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی مشتری باید ۳۰ درصد از مبلغ تسهیلات را وثیقه و سپرده نقدی بدون سود در بانک بگذارد.

در این روش مشتری فقط در صورتی ۱۰ میلیون تسهیلات دریافت می کند که علاوه بر وثیقه های عادی ۳ میلیون تومان نیز باید سپرده قرض الحسنه در بانک بگذارد که این مبلغ تا زمان تسویه تسهیلات در بانک خواهد ماند.

این یک روش دور زدن قانون است و پایگاه خبری اخبار بانک آماده درج نظرات و نمونه های مخاطبان برای این نوع دریافت تسهیلات است.
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: