کد خبر: ۸۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 13
شفا آنلاین>سلامت جنسی>سندرم آشرمن Asherman’s syndrome، که به چسبندگی داخل رحمی نیز معروف است، شرایطی است که طی آن در حفره‌ی رحم بافت اسکار (یا نوعی چسبندگی) ایجاد می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،جراحان زنان و زایمان بیمارستان تخصصی نیوتن ولسلی، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌هایی است که غربالگری و درمان سندرم آشرمن را انجام می‌دهد. طی روند غربالگری و درمان، بافت زخم برداشته می‌شود و از رشد مجدد آن جلوگیری می‌گردد. با توجه به هدف درمان، میزان موفقیت در هر فرد متفاوت خواهد بود. اکثر خانم‌ها دوباره به شرایط عادی عادت‌های ماهانه‌ی خود بازمی‌گردند. علائم این مشکل، یعنی گسترش چسبندگی، بر حفره‌ی رحمی تاثیر می‌گذارد و شدت آن در هر فرد متفاوت است.

در ادامه، به بررسی علائم، علت‌ بروز، آزمایش‌ها و گزینه‌های درمانی سندرم آشرمن خواهیم پرداخت.

دلیل بروز سندرم آشرمن چیست؟
چسبندگی‌های داخل رحمی معمولا به مسائل رحمی دوران پس از زایمان (همچون اتساع و کورتاژ)  مربوط می‌شوند. بافت زخم می‌تواند به استعمال ابزار و دستگاه در رحم و عفونت‌های موجود در رحم نیز مربوط باشد.
استعمال ابزار در رحم به دلیل بارداری شامل:

کورتاژ به دلیل مشکلات پس از زایمان مانند خونریزی بعد از زایمان یا ماندن جفت در رحم
اتساع و تخلیه یا اتساع و کورتاژ به دلیل سقط جنین یا موارد دیگر است

استعمال ابزار در رحم به دلایلی غیر از بارداری شامل:
اتساع و کورتاژ به دلیل وجود خونریزی‌های شدید
دیگر جراحی‌های رحمی

عفونت‌های رحمی نیز شامل:
عفونت  ناحیه لگنی پس از زایمان یا سقط جنین
سل لگنی، یکی از رایج‌ترین دلایل چسبندگی‌های داخل رحمی در جهان امروز است
البته، برخی از مبتلایان به سندرم آشرمن هرگز هیچ یک از عوامل بالا را تجربه نکرده‌اند.

علائم سندرم آشرمن چیست؟
سندرم آشرمن می‌تواند بدون هیچ نوع علائمی ایجاد شود. اما به طور کلی، علائمی که زنان مبتلا به چسبندگی داخل رحمی تجربه می‌کنند شامل چنین مواردی است:
۱- نازایی
۲- سقط جنین‌های مکرر
۳- بی‌نظمی در قاعدگی که شامل قاعدگی‌هایی با خونریزی‌های بسیار کم (هیپومنوره) یا نبود قاعدگی (آمنوره) است. این مسئله در صورتی که بافت اسکار جایگزین آندومتر طبیعی شود رخ می‌دهد و بنابراین ریزش آندومتر کمتری طی قاعدگی اتفاق می‌افتد. همچنین اگر بافت اسکار جلوی جریان خونریزی ماهیانه را بگیرد نیز ممکن است هیپومنوره یا آمنوره پیش بی‌آید.
۴- اگر بافت اسکار جلوی جریان خونریزی ماهیانه را بگیرد درد لگنی دوره‌ای نیز رخ می‌دهد و باعث انقباض و ناراحتی در رحم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: