کد خبر: ۸۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی> نتایج مطالعه‌ای که در نشریه New England Journa- of Medicine منتشر شده، حاکی از آن است که مصرف روزانه مکمل‌های ویتامین D و کلسیم، به تنهایی یا همراه با هم، در کاهش خطر آدنوم‌های عودکننده کولورکتال در بزگسالان میان‌سال، ناموفق بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، در حال حاضر، شواهد زیادی پیشنهاد می‌کنند که ویتامین D و کلسیم دارای خواص آنتی‌نوپلاستیک هستند، خصوصا در کولورکتال. محققان در این مطالعه، یک کارآزمایی چندمرکزی، دو سو کور و با کنترل دارونما را راه‌اندازی کردند تا این ایده را بیازمایند که هر دوی این عوامل، شخصا از عود آدنوم‌ها در افراد میانسالی که به تازگی تحت آدنوکتومی آدنوم‌های کولورکتال قرار داشته‌اند، پیشگیری می‌کند یا خیر. ایده دیگر اینکه، اگر این عوامل با هم تجویز شوند، در مقایسه با زمانی که به‌تنهایی مصرف می‌شوند، آیا اثر پیشگیرانه بهتری ندارند؟

       در این مطالعه بزرگ، در مجموع 2259 نفر وارد شدند. 419 نفر به‌طور تصادفی کلسیم (1200 میلی‌گرم در روز)، 420 نفر ویتامین D (1000 واحد بین‌المللی روزانه) و 421 نفر هم هر دو مورد را گرفتند. 415 نفر هم به عنوان گروه کنترل، 2 عدد دارونما و در نهایت، 295 نفر هم کلسیم به اضافه دارونما دریافت کردند. 289 نفر هم کلسیم به اضافه ویتامین D گرفتند.

       در طول دوره پیگیری، 880 نفر دچار عود آدنوم شدند. برخلاف انتظار محققان، ویتامین دی و کلسیم، چه به طور جداگانه داده شده و چه به صورت همزمان، تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر عود آدنوم‌های کولورکتال نداشته‌اند. این مکمل‌ها حتی نتوانستند خطر آدنوم‌های پیشرفته و برای آدنوم‌های دیستال در مقابل پروگزیمال را هم کم کنند.

       در آنالیزهای زیرگروهی، براساس سطح پایه ویتامین D یا کلسیم افراد هم، مصرف مکمل‌ها نتوانستند تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر عود آدنوم‌ها داشته باشند.

       این مطالعه به اندازه کافی بزرگ بوده که بتواند اثرات حد متوسط پیشگیرانه را تشخیص دهد. با این حال، دوز ویتامین D برای افراد شرکت کننده، کمتر از آن مقداری بوده که دستورالعمل‌های کنونی توصیه می‌کنند و از سوی دیگر، طول مدت درمان هم محدود بوده است. بنابراین، احتمال دارد که ویتامین D اثرات متوسط پیشگیرانه داشته باشد، اما نه به میزانی که قابل توجه بوده و پیش از این محققان به آن اشاره می‌کردند.
Interna- Medicine News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: