کد خبر: ۸۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>بیمه و بانک> موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار موسسه بین المللی کاپیتال اینتلیجنس اعلام کرد رتبه بندی ارز داخلی و خارجی دراز مدت ایران را از B به B+ ارتقا داده است و تایید کرد رتبه بندی ارز داخلی و خارجی کوتاه مدت ایران B است. در عین حال، چشم انداز کاپیتال اینتلیجنس از "مثبت" به "پایدار" تغییر یافت.
به گزارش شفا آنلاین، موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار کاپیتال اینلیجنس اعلام کرد رتبه بندی ارز داخلی و خارجی دراز مدنت ایرات را از B به B+ ارتقاع داده است و تایید کرد رتبه بندی ارز داخلی و خارجی کوتاه مدت ایران B است.

در عین حال، چشم انداز رتبه بندی ایران از "مثبت" به "پایدار" تغییر یافت که این ارتقا رتبه انعکاس تقویت متداوم چهره خارجی جمهوری اسلامی ایران و تاثیر مثبت آن بر ارزش اعتباری کشوری است.

به تازگی هم مجلس ایران و هم دولت ایالات متحده آمریکا برجام را مورد تایید قرار دادند که در ماه ژوئیه بر سر آن توافق شده بود. کاپیتال اینتلیجنس پیشرفت های اخیر را رویدادهای مثبتی ارزیابی کرده که می تواند مسیر لغو تدریجی تحریم های اقتصادی را هموار کند.

به همین ترتیب مسیر آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران، دسترسی به سرمایه های خارجی و تقویت قابل توجه تجارت و سرمایه گذاری هموار می شود. در نتیجه اجرای کامل برجام می تواند رشد اقتصادی کشور در میان مدت را تقویت کند.

کاپیتال اینلیجنس می گوید چشم انداز رشد اقتصادی ایران در کوتاه مدت و میان مدت از آخرین بررسی آن تا کنون افزایش یافته است.

انتظار می رود بهبود اقتصاد سرعت بگیرد و GDP حقیقی تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود چهار درصد رشد داشته باشد (بعد از ۰.۸ درصد رشد تا پایان ۲۰۱۵) و احتمالاً در صورتی که تحریم ها تخفیف یابند دست کم چهار درصد در میان مدت رشد می یابد. پیش بینی می شود تورم در ایران به ۱۱.۵ درصد تا پایان سال ۲۰۱۶ کاهش یابد. در حالی که ریال ایران هم به سال ها کاهش ارزش شدید پایان خواهد داد.

بدهی عمومی ایران کم باقی می ماند و دارایی های رسمی خارجی قابل توجه است که بر اساس برآورد کاپیتال اینتلیجنس برابر است با ۱۵ ماه واردات کالا و خدمات و حدود ۱۰ برابر پرداخت بدهی خارجی مربوط به سال ۲۰۱۶. اگرچه در مورد مورد مصرف این دارایی ها ابهام وجود دارد.

بودجه دولت در پایان سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کسری قابل توجهی داشت که به حدود ۲.۹ درصد از GDP رسید. این موسسه رتبه بندی با فرض بر اینکه تحریم ها در کوتاه مدت و میان مدت لغو می شوند انتظار دارد کسری بودجه به میانگین یک درصد GDP در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ کاهش یابد.
 ریسک های سیاسی داخلی ایران از زمان آخرین رتبه بندی این موسسه ثابت باقی مانده است اما عوامل ریسک ژئوپلتیکی طی چند ماه گذشته افزایش یافته که منعکس کننده بالا گرفتن جنگ و درگیری ها در عراق، سوریه و یمن است.
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: