کد خبر: ۸۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفاآنلاین>سلامت >روانشناسی >دانشمندان ایرانی موفق شده اند تا در تحقیقاتی ویژه موفق به تولید هورمون رشد انسانی نوتركیب در سویه اوریگامی اشریشیاكلی شده و به مقایسه میزان استخراج آن با دو روش اولتراسونیك و انجماد و ذوب بپردازند.
به گزارش شفاآنلاین:هورمون رشد انسانی یك پروتئین تك رشته است كه دارای 191 اسید آمینه و وزن مولكولی حدود 22 کیلو دالتون است. به علت فعالیت های زیستی مهم و متنوع هورمون رشد، این هورمون دارای كاربردهای گسترده ای در پزشكی و بیوتكنولوژیست. از اواخر سال 1970 استفاده از بیان ژن برای تولید پروتئین های نوتركیب صنعتی تبدیل به یك صنعت چند میلیارد دلاری شده است.

از طرفی مشكلاتی كه در استخراج پروتئین درون سلولی وجود دارد باعث شده است كه چندین روش برای این كار ارائه شود كه در بسیاری از این روش ها نیاز به تجهیزات خاص است؛ اما در بیشتر مطالعات، پژوهشگران نیاز به یك روش سریع و ارزان قیمت برای تخریب سلول دارند. به تازگی تحقیقاتی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است که هدف این پژوهش ها، تولید هورمون رشد انسانی نوتركیب و مقایسه میزان استخراج آن با روش انجماد و ذوب و روش اولتراسونیك در سویه اوریگامی اشریشیاكلی است.

روش کار این دانشمندان به این ترتیب بوده است که ابتدا سلول ها مستعد سویه اوریگامی اشریشیاكلی با وكتور حاوی ژن هورمون رشد انسانی ترانسفورم شده و با كشت در محیط LB و القا با IPTG هورمون رشد انسانی نوتركیب تولید و با دو روش انجماد و ذوب و اولتراسونیك، استخراج و سپس این پروتئین با استفاده از روش ها الایزا، برادفورد، دات بلات و وسترن بلات بررسی شدند.

در نتیجه این فرایند مشخص شد که عمل ترانسفورم كردن باكتری با كارایی بالایی انجام گرفته است و نتایج حاصل از دات بلات و وسترن بلات نشان داد كه پروتئین هورمون رشد انسانی نوتركیب به خوبی تولید شده است. با استخراج پروتئین با روش ها انجماد و ذوب و اولتراسونیك و بررسی نتایج حاصل از روش های الایزا و برادفورد مشخص شد كه میزان پروتئین استخراج شده در روش انجماد و ذوب آهسته بیشتر از انجماد و ذوب سریع و كمابیش هم اندازه پروتئین استخراج شده در روش اولتراسونیك است.

به این ترتیب می توان گفت که برابر بودن میزان پروتئین استخراج شده در روش انجماد و ذوب آهسته و روش اولتراسونیك نشان دهنده این است كه روش انجماد و ذوب آهسته، در مواردی كه امكان استفاده از تجهیزات خاص و گران قیمت مثل اولتراسونیك وجود ندارد، جایگزین مناسبی برای این روش است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: