کد خبر: ۷۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>بیمه و بانک> دو ماه بعد از توافق ایران که می تواند در را به روی جهان باز کند مقامات نسبت به رکود اقتصادی هشدار می دهند چراکه مصرف کنندگان از خرید کالاهای داخلی دست نگه داشته اند و منتظر رسیدن برندهای خارجی هستند.
به گزارش شفا آنلاین، فروشندگان تلویزیون و یخچال گرفته تا خودرو نسبت به وارد شدن گزینه های بیشتر و رقابتی هیجان زده هستند که تولیدکنندگان داخلی را وادار به پایین آوردن قیمت ها و بالا بردن کیفیت کند.

توافق با قدرت های غرب در ماه ژوئیه می تواند در سال ۲۰۱۶ پایانی برای تحریم های بانکی و دیگر تحریم ها به همراه داشته باشد و خارجی ها راحت تر بتوانند با شرکت های ایرانی شریک شده یا به این کشور صادرات کنند.
از زمان توافق، گزارشات حاکی از رکود صرف هزینه مصرف کنندگان است و خبر از انبارهای پر از محصول می رسد.

اقتصاددان شرکت بتاماتریکس در لندن می گوید:"بخاطر هجوم شرکت های غربی برای ورود به بازار ایران، مصرف کنندگان آگاه شدند که به زودی جایگزین های دیگری خواهند داشت که قیمت های رقابتی تری دارد و قطعاً از کیفیت بالاتری برخوردار است."

این رقابت در دراز مدت می تواند به توسعه اقتصاد ایران کمک کند اما پیش بینی پایین آمدن قیمت ها و رسیدن کالاهای خارجی از راه برای تولیدکنندگان داخلی چالش ایجاد کرده است.

خودروسازی بزرگترین صنعت ایران بعد از نفت، بخصوص با رکود عجیبی رو به رو شده است. خرید خودروی جدید در پنج ماه نخست سال ۱۵ درصد کاهش داشت و یک کمپین رسانه اجتماعی خرید خودروی صفر در ایران را تحریم کرده است. حامیان این کمپین می گویند خوردوسازان خودروهای با ایمنی ضعیف و قیمت بالا می فروشند.

 ایران خودرو و سایپا ورژن هایی از خودروهای خارجی تولید می کنند اما به مدل های جدید دسترسی ندارند. مصرف کنندگان می گویند تولیدکنندگان نمی توانند تحت تحریم قطعات را تولید کنند و استفاده از قطعات دست دوم و بی کیفیت باعث پایین آمدن کیفیت و امنیت و در نتیجه اعتبار آن شده است.

خودروی خارجی هم در دسترس است اما تعرفه وارداتی ۹۰ درصدی امکان خرید را به همه مردم نمی دهد.
شاخص بهای تولیدکننده در مرداد ماه ۱ درصد افزایش داشت در حالی که در سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش را نشان داد. همچنین اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد این شاخص برای خودروسازان از ۲۰.۷ درصد در ماه مشابه سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است.

این تمام ماجرا نیست و بخش های دیگر اقتصاد هم در حال ورود به این رکود هستند. فروش لوازم خانگی ۵ تا ۶ درصد کاهش را بعد از توافق تجربه کرده است.

مشتریان ایرانی منتظر گزینه های بیشتر و قیمت های بهتری هستند که یک بازار آزاد به ارمغان خواهد آورد از طرف دیگر سیاست گذاران سعی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی و روی پا نگه داشتن رشد اقتصادی دارند.
محمدرضا سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران می گوید "اگر به اقتصاد بازار آزاد باور داریم باید بپذیریم که همیشه حق با مشتری است."


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: