کد خبر: ۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - 2013October 22
شفا آنلاين : وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی از وضعیت شبکه راههای کشور گفت: برای برخورداری از یک سیستم راهداری در سطح متوسط ، سالانه به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما آنچه سالانه در اختیار ما قرار می گیرد، حدود 600 میلیارد تومان است
 به گزارش شفا آنلاين ، ˈعباس آخوندیˈ عصر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه رییسان سابق و جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: بین آنچه که از راهداری مطلوب مورد انتظار است با آنچه در عمل انجام می گیرد، فاصله زیادی وجود دارد. وی با بیان این که، واقعا نگران وضعیت راههای ایران در چند سال آینده هستم، اضافه کرد: شبکه راههای کشور با توجه به حجم ترافیک و میزان تردد در آنها، نیازمند نگهداری و مراقبت مستمر است و همانند هر کالای دیگری باید سالانه مورد بازبینی، مرمت و بهسازی قرار گیرد. آخوندی با تاکید بر این که، متاسفانه عملکردها را عمدتا با میزان راهسازی می سنجند و بخش راهداری کمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: از رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتظار دارم که بی پرده با مردم، دولت و مجلس صحبت کند و موانع استفاده بهینه از این حجم از سرمایه گذاری های به عمل آمده در شبکه راههای کشور را معرفی نماید. وی با بیان این که، عمده بودجه وزارت راه و شهرسازی نیز در حوزه راهسازی متمرکز است، افزود: هم اکنون 120 هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در دست اجرا داریم، اما کمتر از 10 درصد بودجه ای که وزارت راه و شهرسازی نیاز دارد به این وزارتخانه اختصاص می یابد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر توجه مستمر به امر راهداری در شبکه راههای کشور تاکید کرد و اظهار داشت: باید به یک توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل و منابع پایدار در حوزه راهداری برسیم، به نحوی که یک شبکه راه مطمئن، سریع و ایمن در اختیار مردم قرار گیرد. آخوندی سپس با بیان این که، شهروندان حق دارند که یک راه ایمن و با کیفیت در اختیار داشته باشند، گفت: ایمنی راهها به حدی مهم و با اهمیت تلقی می شود که هیچ گاه نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. وی بحث مدیریت هوشمند شبکه راههای ایران را از جمله مسایلی دانست که باید به شکل جدی در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد و این که ایمنی را تنها در حوادث دلخراش مورد توجه قرار دهیم به هیچ عنوان کفایت نمی کند. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هر چند اقدامات خوبی در بحث ایمنی راه ها صورت گرفته و با وجود توسعه راهها و میزان تردد، متوسط حوادث در جاده ها کاهش یافته است، اما هنوز با کشورهای پیشرفته بسیار فاصله داریم و انتظار مردم از وزارت راه و شهرسازی بیش از این است. آخوندی تصریح کرد: با توجه به توسعه صنعت الکترونیک، باید هر چه سریعتر از موضوع راهداری الکترونیکی و دانش فناوری اطلاعات در مدیریت شبکه راههای کشور استفاده کنیم. وی با بیان این که، تردد عمده در 10 هزار کیلومتر از راههای اصلی و شریانی کشور صورت می گیرد، اظهار داشت: باید به گونه ای عمل کرد تا این میزان از راههای اصلی کشور به راهداری الکترونیکی و به صورت مدیریت هوشمند مجهز شوند. وزیر راه و شهرسازی افزود: این کار به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد که در حال حاضر چنین سرمایه ای در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست، بنا بر این بهتر است که بحث راهداری الکترونیکی و مدیریت هوشمند جاده ها با همکاری بخش خصوصی انجام شود. وی گفت: راههای اصلی کشور باید به چند پروژه تقسیم شود و بدون اعمال نظر برای اجرای در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا راهداری الکترونیکی را در شبکه راههای کشور فعال کنیم. آخوندی به حوزه پایانه های مرزی اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید هر چه سریعتر بخش خصوصی را در پایانه های مرزی فعال کرد، ضمن این که، باید یک نگاه یکپارچه به توسعه شهر و رفاه مردم و مسکن داشته باشیم. وی همچنین استفاده بهینه از کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق را از جمله محورهای فعالیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: لازمه استفاده از ظرفیت های ترانزیت و موقعیت های استراتژی ایران، ایجاد حمل و نقل مطمئن، سریع و ایمن در کشور است. وزیر راه و شهرسازی با بیان این که، متاسفانه در برخی مناطق مرزی پایانه های مناسبی نداریم، افزود: بخش خصوصی می تواند در حوزه پایانه های مرزی کمک قابل شایانی داشته باشد و از رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خواهش می کنم که بحث پایانه های مرزی را به صورت جدی پیگیری کند و به رفع مشکلات فراروی این حوزه بپردازد. مراسم تودیع و معارفه ˈشهریار افندی زادهˈ و ˈداود کشاورزیانˈ رییسان سابق و جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عصر سه شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: