کد خبر: ۷۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۹ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر چهارشنبه گذشته از خيابان بهشت و مقابل ديوان عدالت اداري مي‌گذشتيد، حتماً با قيافه‌هاي ناراحت و نگران و مستاصل پزشکان جواني مواجه مي‌شديد که براي بيان اعتراض خود مقابل ديوان عدالت اداري کشور تجمع کرده بودند.
به گزارش شفا آنلاین،اين، البته به‌جز اعتراض‌هايي بود که در فضاي مجازي و در شبکه‌هاي اجتماعي جريان داشت. اعتراض‌هايي که هم از طرف کساني‌که مي‌گويند مي‌توانستند در رشته‌هاي بهتري قبول شوند بيان مي‌شود و هم کساني‌که اسمشان بين پذيرفته‌شدگان نيست. حالا به‌جز آن اعتراض‌ها، يک تجمع هم شکل گرفته ‌بود.

‌با هرکس که صحبت مي‌کردي از اول تا آخر يک مسئله را مي‌گفتند. «سهميه‌اي را که در دفترچه اعلام کرده بودند، چرا کم کردند؟»

به گفته معترضين داستان اين آزمون سردراز دارد. در ابتدا از منابع اشتباه مي‌گويند که در آزمون از منابعي سؤال آمد که معرفي نشده بود. سپس اعلام مي‌کردند که سؤالاتي که بر اين اساس است را حذف مي‌کنند. بعد اعلام کردند تا ظرفيت‌ها را افزايش مي‌دهند. و بر همين اساس بارها و بارها دفترچه را ويرايش کردند.

بر اساس دفترچه نهايي دانشجويان انتخاب رشته کردند اما نيم ساعت مانده به اعلام نتايج مرکز سنجش پزشکي اعلام مي‌کند که برخي از دانشگاه‌ها زير بار اين ظرفيت‌هانرفته‌اند.يکي از معترضين  مي‌گويد: «قبل از اينکه وعده بدهند که ظرفيت‌ها را افزايش مي‌دهند ابتدا بايد رايزني‌هايشان را انجام بدهند.

من براساس ظرفيتي که اعلام کرده بودند انتخاب رشته کرده‌ام.اگر مي‌دانستم که ظرفيت چه اندازه است بر همان اساس انتخاب مي‌کردم.» براساس شمارش داوطلبان از ظرفيت دفترچه انتخاب رشته 2 هزار و 480نفر با سهميه آزاد پذيرش مي‌شد، درحالي‌که مرکز سنجش پزشکي اعلام کرد که تنها 2 هزار و چهار نفر در سهميه آزاد پذيرش‌شده‌اند. يکي ديگر از معترضين معتقد است: «در سال اين آزمون فقط يک‌بار برگزار مي‌شود و چرا بايد اين آزمون در تک‌تک مراحلش دچار مشکل شود.»

يکي از معترضين درباره خواسته‌هايشان از وزارت بهداشت توضيح داد: «اصل حرفمان اين است که درباره اين آزمون تجديدنظر کنند.اين آزمون از ابتدا مشکلات فراواني داشت.منابع معرفي نشده و سؤالات غلط تا اينکه يک سري افراد در شهرستان‌هاسؤال داشتند. تفاوت آشکار نمره و رتبه که نسبت به سال گذشته بسيار زياد بود»

بر اساس اعلام مرکز سنجش پزشکي اين آزمون ازنظر سختي سؤالات مانند سال گذشته بود، ولي امسال ميزان نمره‌هاي بالاي 400 را بسيار مشاهده کرديم.

يکي از دانشجويان مي‌گويد: « امسال تفاوت بسيار زيادي ميان نمره‌ها و رتبه‌ها وجود داشت.مثلاً کسي که سال گذشته نمره 300 را مي‌آورد و رتبه‌اش 200 و خرده‌اي‌مي‌شد، امسال رتبه هزار و 200 را کسب کرده است.»

يکي ديگراز داوطلبان گفت:«ببينيد من با اين مسئله مشکل‌دارم که در دفترچه که ظرفيت‌ها را مي‌شمردي 2 هزار و 480 نفر آزاد سهميه داشت. ولي هنگام اعلام نتايج اين رقم به دو هزار نفر رسيد.

سال گذشته ظرفيت آزاد هزار هشت‌صد و خرده‌اي بود و با رتبه من پارسال يک داوطلب در شهر‌هاي اصفهان يا يزد رشتهENT قبول‌شده بود، اما من امسال حتي کرمان هم قبول نشدم درحالي‌که ظرفيت‌ها بالا رفته بود.ما حقمان است بدانيم ظرفيت‌هادقيقاً چقدر است تا براساس آن بتوانيم درست انتخاب رشته کنيم.»

مسئولين ديوان عدالت اداري با دو نفر از معترضين به نمايندگي ازآن‌ها صحبت کردند و رئيس حفاظت اطلاعات ديوان به آن‌ها پاسخ داد و گفت :«اين‌يک امر قضايي است و اگر تمامي اسناد به نفع داوطلبان معترض باشد پروسه اين آزمون متوقف خواهد شد.» همچنين معترضين با مشورت چندي از وکلا تصميم به تنظيم دادخواست کردند.

همچنين گروه‌هايي از معترضان به وزارت بهداشت مراجعه کردند و نامه‌هايي را به مقام‌هاي مربوطه براي درخواست مهلت بيشتر براي ثبت‌نام و درخواست محروم نشدن انصراف دادگان از پذيرش نوشتند که متن اين نامه‌ها را آورده‌ايم، سپيد پيگير ادامه اين اعتراضات است.

با سلام و احترام خدمت معاون آموزشي جناب آقاي لاريجاني دبير شوراي عالي تخصصي

همان‌طور که مستحضر هستيد نتايج اعلام‌شده در چهل و دومين دوره آزمون دستيار تخصصي پزشکي متأثر از تغيير ظرفيت سهميه‌ها بوده و تفاوت آشکاري با سال گذشته با توجه به سهميه محروم مشابه دارد، به‌تبع آن قبولي آزاد بسيار دور از انتظار بوده و بسياري از شرکت‌کنندگان انتظار قبولي در رشته‌هاي مذکور را نداشته‌اند و در رشته‌هاي با اولويت دور و بعيد پذيرفته‌شده‌اند و رشته‌هاي شهرهاي قبولي نامتناسب با شرايط سکونت و شغلي و خانوادگي آن‌ها مي‌باشد،لذا تقاضامنديم در درج اسامي افراد پذيرفته‌شده متقاضي در ليست پذيرش تکميل ظرفيت اقدامات لازم را مبذول بفرمائيد.

ضمناً نامه‌اي به شماره 37467/1 به تاريخ 10/6/94 محتواي درخواست عدم اعمال محروميت از آزمون سال 1395 جهت انصراف دهندگان از پذيرفته‌شدگان آزمون اين دوره حضورتان ارسال گرديده است.پيشاپيش از لطف و توجه جنابعالي کمال تشکر را داريم.

قائم‌مقام محترم دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي

با سلام و احترام

اعلام نتايج دستياري امسال در تاريخ9/6/94 و شروع ثبت‌نام از تاريخ 14/6/94 و تنها به مدت سه روز در نظر گرفته‌شده است که در هيچ‌يک از ادوار گذشته سابقه نداشته است.

با توجه به اين‌که هيچ اطلاعيه قبلي در مورد زمان اعلام نتايج و تاريخ ثبت‌نام شروع ثبت‌نام هيچ اطلاعي نداشتيم، اکثر داوطلبان در بيمارستان‌ها و درمانگاه مشغول کار بوده و براي پيدا کردن جايگزين براي عمل کار خود نيازمند فرصت مي‌باشيم.همچنين با توجه به فاصله کوتاه اعلام نتايج تا شروع دوره بسياري داوطلبان دچار مشکل براي اسکان در عمل پذيرفته‌شده و البته مايحتاج خود و انجام کارهاي ثبت‌نام مي‌باشند، لذا عده کثيري از دستياران پذيرفته‌شده در امتحان دستياري سال 94 خواستار افزايش مدت ثبت‌نام و به تأخير انداختن شروع دوره رزيدنتي تا اول مهر مي‌باشيم.

سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: