کد خبر: ۷۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
مديرکل دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت رفاه:
شفاآنلاین:اقتصاد>بیمه و بانک>مديرکل دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اينکه آيا ممکن است بيمه‌هاي تکميلي با وجود ارزان‌تر شدن خدمات در بخش دولتي به حاشيه بروند؟ گفت: خير، اين گونه نيست، بخش خصوصي به عنوان يک مکمل واقعي بايد در عرصه سلامت حضور داشته باشد. لازم است تعريف جامعي از بيمه‌هاي تکميلي و مازاد داشته باشيم. در هر صورت با توجه به تفاوت تعرفه‌ها در بخش خصوصي و دولتي نياز به بيمه‌هاي مازاد وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین : مير مجلسي درباره جايگاه بيمه‌هاي تکميلي در کشور اظهار کرد: بيمه تکميلي طبق قانون مي‌تواند خدماتي را تحت پوشش ببرد که در رديف تعهدات بيمه پايه نباشد.

وي افزود: در سال‌هاي گذشته پرداخت از جيب مردم در حوزه سلامت بالغ بر 60 تا 65 درصد کل هزينه‌هاي درمان بود که البته طي يک تا دو سال اخير با اجراي طرح تحول ميزان اين پرداختي کاهش محسوسي پيدا کرده است. در گذشته فاصله زياد پوشش بيمه‌اي يک خدمت با چيزي که در بازار ارائه مي‌شد (يعني ارزش ريالي آن خدمت) باعث شد به تدريج بيمه‌هاي تکميلي براي جبران اين فاصله براي مردم، به مباحث بيمه پايه ورود کنند که ابهام قانوني دارد، هرچند همه آن را پذيرفتند.

مديرکل دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه اين نوع پوشش، ديگر عنوان بيمه "تکميلي" ندارد، بلکه بيمه "مازاد" است عنوان کرد: متاسفانه ارزش خدمات در چندسال اخير واقعي نبود و تعرفه‌هاي تعيين شده در هر سال با نرخ تورم مطابقت نداشت.

مجلسي ادامه داد: همين مساله باعث شد اجازه بدهند بخش خصوصي براي خدمات خودش ارزش‌گذاري کند و به اين ترتيب بتدريج فاصله بين تعرفه خدمات در بخش خصوصي و دولتي بسيار زياد و باعث نابساماني در بازار سلامت شد. پس از آن بخشي از نيروهاي دولتي به سمت بخش خصوصي سوق پيدا کردند و از سوي ديگر پديده زيرميزي جهت جبران اين فاصله شدت گرفت.

وي با بيان اينکه با توجه به اين فاصله و رشد ناگهاني تعرفه‌هاي خصوصي حق تعرفه‌گذاري خدمات از نظام پزشکي مجددا به دولت واگذار شد، گفت: بر اين اساس شوراي عالي بيمه خدمات درماني که نمايندگان وزارت بهداشت، وزارت رفاه، نظام پزشکي و... در آن حضور دارند مسئول تعيين ارزش خدمات در بخش دولتي، خصوصي و عمومي غيردولتي شد.

مجلسي تاکيد کرد: علي رغم تعرفه‌گذاري توسط دولت، به علت همه مشکلات و محدوديت‌هاي اقتصادي موجود، نوسانات نرخ ارز و ... باز هم تعرفه‌ها از رشد واقعي برخوردار نشدند. اين مشکلات باعث شده بود اگر ارزش واقعي خدمتي 1000 ريال باشد روي 300، 400 ريال باقي بماند و افزايش نيابد.

مديرکل دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به تحولات رخ داده در حوزه سلامت در دوره اخير اشاره و عنوان کرد: در اين دولت رقم بسيار بالايي به نظام سلامت کشور تزريق و براساس آن طرح تحول اجراء شد. اکنون مي‌توان گفت در بخش بستري پرداخت از جيب پايين آمده و قيمت‌ها تقريبا واقعي شده‌اند.

وي درباره جايگاه فعلي بيمه‌هاي تکميلي گفت: بيمه‌هاي تکميلي پيش از اين و تا قبل از اصلاحات دولت، مازاد قيمتي را که در بازار حاکم بود و مبلغي را که بيمه‌هاي پايه مي‌پرداختند (چون بيمه‌ها از بخش خصوصي با قيمت دولتي خريد خدمت مي‌کنند نه با تعرفه خصوصي)، پوشش مي دادند. به عنوان مثال اگر قيمت خدمتي در بخش دولتي 400 ريال است در بخش خصوصي 1000 ريال است، بيمه از بخش خصوصي آن خدمت را به ارزش 400 ريال مي‌خرد و اين مابه‌التفاوت را مردم مي‌پرداختند. بيمه‌هاي تکميلي که در واقع مازاد هستند همين جا ورود کردند و آن 600 ريال را پوشش دادند و باري را که روي دوش مردم بود، پوشش دادند؛ اما اکنون وضعيت متفاوت شده، قيمت‌ها واقعي شده و در بخش دولتي خدمات کامل با حداقل فرانشيز ارائه مي‌شود.

مجلسي در پاسخ به اينکه آيا ممکن است بيمه‌هاي تکميلي به حاشيه بروند؟ گفت: خير، اين‌گونه نيست، بخش خصوصي به عنوان يک مکمل واقعي بايد حضور داشته باشد. به نظر بنده بايد تعريف جامعي از بيمه هاي تکميلي و مازاد داشته باشيم تا بتوانيم تفاوت اين بيمه ها را مشخص کنيم. در هر صورت با توجه به تفاوت تعرفه‌ها در بخش خصوصي و دولتي نياز به بيمه‌هاي مازاد وجود دارد. جايگاه بيمه‌ تکميلي هم در قانون مشخص شده و وجود آن نيز ضروري است.

وي توصيه کرد: بيمه تکميلي اختياري است و کساني که مي‌خواهند از بخش خصوصي خريد خدمت کنند بهتر است بيمه تکميلي را براي خود در نظر بگيرند. به عنوان مثال زيبايي جزو خدمات بيمه پايه نيست، اينها را بايد بيمه تکميلي پوشش بدهد. دندانپزشکي هم همين‌طور. اين در حالي است که بيمه هاي تکميلي به عنوان بيمه مازاد عمل مي‌کنند.

مديرکل دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه بايد بيمه‌هاي تکميلي بتدريج و به مرور زمان اين روند را اصلاح کنند، تصريح کرد: البته بايد ابتدا بيمه پايه تقويت شود و به وضعيتي برسيم که بيمه‌هاي پايه جايگاه خود را پيدا کنند و براي پوشش تمامي امور درمان چون بستري، جراحي و... توانمند شوند و در نهايت هر دو بيمه پايه و تکميلي جايگاه واقعي خود را پيدا کنند. اکنون دولت همه هم و غم خود را روي سلامت مردم گذاشته است.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: