کد خبر: ۷۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان هشدار داد: باتوجه به عوارض و مشکلات ناشی از مصرف خودسرانه قرص های ال دی و فوریتی، توصیه جدی ما بر عدم مصرف این نوع قرص ها تاحد امکان است.

دکتر شهره بهروزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب افزود: قرص های فوریتی(جلوگیری از حاملگی اورژانسی) نباید بیشتر از چند بار در سال مورد استفاده قرار گیرد زیرا امکان بروز بی نظمی درعادت ماهیانه- پریود- و در نهایت اختلالات هورمونی را در پی دارند که منجر به لکه بینی و قاعدگی های نامنظم و گاهی هم منجر به نازایی می شود.

وی با اشاره به این که قرص های فوریتی نباید به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد، تأکید کرد: از طرفی دیگر قرص های جلوگیری از بارداری مانند ال دی باید به صورت مرتب از روز پنجم پریود استفاده شود اما قبل از آن انجام آزمایشات و چک فشار خون ضروری است.

وی همچنین در این باره هشدار داد: زیرا امکان دارد برخی از افراد نسبت به قرص های جلوگیری از بارداری حساسیت نشان دهند و دچار فشار خون بالا و یا سر درد های میگرنی و عوارض آمبولی در عروق واریسی پا شوند بنابراین باید تحت درمان پزشک باشند.

وی افزود:افراد دچار سابقه کیست سینه بهتر است که از قرص های فوریتی و ال دی بدون تجویز پزشک استفاده نکنند زیرا منجر به افزایش سایز کیست هایشان خواهد شد.

بهروزی یادآور شد: افراد دچار چربی، فشار خون، سر درد میگرنی، لخته در عروق پا در مصرف قرص های جلوگیری از بارداری منع دارند، ضمن این که به طور کلی زنان 6 ماه بعد از مصرف نیز حتمأ باید به پزشک مراجعه نمایند تا آزمایشات کامل به صورت مجدد انجام شود.

احتمال خطا در قرص های ال دی چقدر است؟

به گفته متخصص زنان و زایمان احتمال خطا در قرص های جلوگیری از بارداری یک تا دو درصد است و حدود 98درصد کارآمدی دارد.اما پس از قطع شدن مصرف قرص ها امکان دارد که زوج بلافاصله باردار شوند اما آمپول های پروژسترونی امکان دارد که حاملگی را تا چند ماه عقب بیاندازد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: