محققان دانشگاه بینگ همتون نیویورک در تحقیقات خود ۱۶۰ زن را انتخاب کردند که ۶۰ نفر از آنها دارای سابقه افسردگی و ۱۰۰ نفر دیگر فاقد این سابقه بودند. به داوطلبان دو تصویر نشان داده شد که یک تصویر، صورت با حالت خنثی و صورت دیگر حالت خشم، ناراحتی یا شادی را نشان میداد.
با استفاده از فناوری رهگیری حرکات چشم محققان دریافتند، زنان دارای سابقه افسردگی توجه بیشتری به چهره خشمگین دارند؛ همچنین زنان دارای سابقه افسردگی که تمایل به مشاهده چهره خشمگین دارند، در معرض خطر بالای ابتلای مجدد به افسردگی طی دو سال آینده قرار دارند.
این گروه از زنان طی مدت دو سال پس از این آزمایش، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد، زنانی که توجه بیشتری به چهرههای خشمگین داشتند، در مدت کمتر از دو سال مجددا دچار افسردگی شدند.
پروفسور «براندون گیب» در این باره می گوید: «هنگام راه رفتن در خیابان، توجه افراد فقط به چیزهای خاصی معطوف میشود، یعنی تمایل هر فرد برای مشاهده برخی چیزها بیشتر است. در این مطالعه نشان دادیم، افرادی که توجه انتخابی به چهرههای خشمگین دارند، با خطر ابتلا به افسردگی در آینده مواجه هستند.»